2015 började en gigantiskt utsläppsmanipulerande härva nystas upp. Volkswagen-koncernen erkände att de hade fuskat med elva miljoner dieselbilar för att få dem att uppvisa lägre utsläpp kväveoxider än vad de verkligen släppte ut. Porsche, som är en del i koncernen, var också involverade i fusket och dömdes så sent som i fjol till drygt 5,7 miljarder kronor i böter.
Nu har en ny utredning kring fusk hos Porsche inletts, det bekräftar både Kraftfahrt-Bundesamt (KBA, Tysklands transportmyndighet) och Porsche för tysk media. Enligt Porsche har de meddelat myndigheten om att de vid interna undersökningar funnit misstänkta oegentligheter. En KBA-talesperson säger att det rör sig om ett eventuellt fusk med utsläpp hos bensinmotorer som tillverkats för den europeiska marknaden innan 2017. Utsläppsmanipulationen av bensinmotorer kan sträcka sig så långt bak som till 2008 och berör främst modellerna 911 och Panamera.
Porsche meddelar att nuvarande modellprogram inte berörs av det misstänkta fusket och att företaget tar ärendet på allvar genom att bistå myndigheterna med vad som krävs.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.