Porsche 911 design Michael Mauer

Porsches designchef beskriver nya 911

Porsches chefsdesigner Michael Mauer beskriver designen av nya Porsche 911 Carrera S med sina egna ord.

Få bilintresserade har kunnat missa att Porsche filat på en ersättare till sin nuvarande 911-modell med internkoden 997. På bilsalongen i Frankfurt är det dags för världspremiär av 911 som nu för tiden heter 991 internt. 991 är i linje med Porsches filosofi att försiktigt förändra designen vilket Porsches designchef Michael Mauer sett som den främsta utmaningen. Det är den sakta utvecklingen av Porsches design som enligt Mauer tillåtit 911 att bli en motorikon.

– Först och främst måste den nya 911 vara igenkännbar som en 911, men även som den nya 911.

I filmen tar Porsches designchef Michael Mauer oss med på en genomgång av designen på bilen. Mauer känner för övrigt Saab-frälsta igen som den som ritat Saab-konceptet9-X, och produktions-saabarna9-3X, 9-3 SportCombi och cabriolet men även bland annat den första generationen Mercedes SLK och Porsche 918.

Mauer beskriver hur den nya designen gjort att 911 ser plattare och bredare ut vilket gör till att få 911 att se sportigare ut, men att man behåller den klassiska tak- och fönsterlinjen. Baken på nya 911 är Mauers favoritdel som han tycker avrundar designen och inkorporerar den diskreta spoilern strax ovanför bakljusen.

Inuti bilen har Porsche arbetat med att få instrumenten vinklade mot föraren och nyckelhålet hittar man som vanligt i Porsche på vänster sida av ratten. Arvet från Cayenne märks i den centerkonsol som letat sig ner även i nya 911 och ser till att föraren känner att han eller hon sitter längre ner i bilen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr