080624-porsche-pdk-997

Porsches nya dubbelkopplingslåda imponerar under provkörningen

Porsche har nyligen presenterat nya faceliftade 977 (911) och i samband med detta finns nu också den helt nyutvecklade dubbelkopplade växellådan PDK – Porsche-Doppelkupplung. Vi skickade ner chefredaktör Frodin till Stuttgart för en första bekantskap med den samt de nya direktinsprutade motorerna.

De bilar ur 997-serien som än så länge berörs av faceliften är Carrera och Carrera S. Övriga familjemedlemmar kommer att genomgå samma föryngring med början nästa år.

Den yttre faceliften består av bland annat mer LED-teknik i bi-xenonstrålkastarna med kurvljus som standard samt LED-teknik i bakljusen. Men mest intressant är det som hänt innanför skalet på bilen – dels de nya motorerna som nu är direktinsprutade, fått fler hästkrafter samtidigt som förbrukning och utsläpp har sänkts. Prestandasiffrorna har också något som vässats en aning, mycket tack vare motorerna i kombination med den nyutvecklade dubbelkopplingslådan PDK – Porsche-Doppelkupplung.

Daniel Frodin som just nu befinner sig nere runt Porsches testcenter i Stuttgart är imponerad av tyskarnas nya transmission.

PDK-lådan är sjuväxlad där den sjunde växeln är en ren överväxel för att få ner bränsleförbrukningen. Tillsammans med de direktinsprutade motorerna har man lyckats komma under en liter per mil (0,98) på instegsversionen Carrera. Förutom de glädjande siffrorna imponeras Daniel av hur snabbt och effektivt lådan arbetar. Den växlar upp snabbt och jämnt för att ligga på så hög växel som möjligt vilket ytterligare håller ner snittförbrukningen. Trycker man gasfoten hastigt mot mattan är den snabb som en vessla när den växlar ner till tvåan eller trean.

Det finns tre lägen att försätta lådan i – ett standardläge, ett sportläge samt ett mer extremt ”SportPlus”-läge där sistnämnda är extrautrustning som hänger med om man väljer till Sport Chrono Plus-paketet till sin bil, vilket man bör göra. Då får man även Launch Control vilket de flesta Porsche-ägare vill ha. I standardläget är bilen väldigt lugn och civiliserad. Daniel föredrar hellre att köra i sportläget där lådan hela tiden är alert och spänstig men utan att vara grovhuggen eller jobbig. SportPlus-läget är däremot inget att rekommendera för vanlig körning. I det här läget är växlingarna blixtsnabba och hårda och lämpar sig bäst vid bankörning. Alltså något som många Porsche-ägare provar på någon gång då och då.

Paddlarna bakom ratten som man nyttjar vid manuell växelföring är däremot en negativ upplevelse. De sitter lite dumt placerade, men detta ska rättas till på GT3 när den får ta del av dubbelkopplingslådan.

Efter att ha kört både nya Carrera och Carrera S berättar Daniel över telefon att det fortfarande är sistnämnda som gäller. Båda motorerna har fått effekthöjningar, med 20 respektive 30 hästkrafter (totalt 345 respektive 385 hästkrafter). Att S-versionen är att föredra beror inte på att den numera spränger 300-vallen i toppfart, utan för att den är vassare på låga varv och har mer klipp över hela registret. Skillnaden är klart märkbar.

På länken nedan kan du läsa allt om faceliften av Porsche 997, de nya direktinsprutade motorerna, PDK-lådan samt priser och prestandasiffror.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!