Det är Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin vid Umeå Universitet som nu går ut med den skarpa kritiken i tidningen Metro. ”Polisen har rätt att preja, köra över hastighetsbegränsningen och bryta mot andra trafikregler – men den rätten kan man ju inte utnyttja om man man inte kan köra”, säger Lundälv till tidningen.
Kritiken kommer efter uppgifter om att skadorna på polisbilar i trafik har ökat de senaste åren, trots löften om förbättringar. Förra året anmäldes 4 320 skador på polisbilar, motsvarande ungefär tolv skador per dag, till en kostnad om 55,8 miljoner kronor. ”När man får ett jobb så kan man bli uppstressad. Då är det lätt att man åker för fort, och över sin kapacitet.” säger Per Engberg på Rikspolisstyrelsen i ett uttalande till Metro. Vi har låtit vår egen trafiksäkerhetsexpert, tillika trafikpolis, Ruben Börjesson, kommentera kritiken. Hans uttalande kan du läsa nedan.
Kommentar
Att Jörgen Lundälv kritiserar polisen och polisens förarutbildning är inte nytt. Det gör han troligen varje gång han ska ha nya forskningspengar. Han har rätt i mycket av sin kritik men allt är inte sanning. Varje polismyndighet designar sin egen förarutbildning och att ingen är utbildad i prejning är inte sanning.
Att Rikspolisstyrelsen uttalar sig om polisens förarutbildning är också konstigt för de vet inte heller hur de olika utryckningsförarutbildningarna ser ut.
Ruben Börjesson
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.