060928_audi

Premiär för årets hetaste sportvagn - Audi R8

Audi visade i går kväll upp sin första riktiga sportvagn. Mittmotoriserade sportvagnen R8 gjorde entré i Paris. Teknikens Världs reportageteam var givetvis på plats.

Audi R8 begick premiär inför speciellt utvalda journalister i det arkitektoniskt storartade affärscentret La Défense i västra Paris på onsdagskvällen. Bilen kördes upp på podiet av självaste Jacky Ickx, närmast legendarisk F1 och sportvagnsförare. 

Den mittmotoriserade sportbilen R8 liknar ingenting Audi tidigare byggt för gatbruk, men är mångt och mycket utvecklad efter Audis Le Mans-vinnare med samma namn. Men medan Le Mans bilen drivs med diesel sitter i gatbilen en 420 hästkrafter stark bensin-V8, känd från RS4. Redan här hajar flera till och säger "Men V10:n då?". Lugn, den V10 motor som utvecklats i samarbete med Lamborghini är inte helt klar men den kommer. 

R8 ger ett kraftfullt intryck med sin lätt framåtlutade design – men känns inte omedelbart som Audi. I proportioner lik Lamborghini Gallardo (som bilen delar viss teknik med) till en början men ett par varv runt bilen och intrycken ändras. Visst finns Audi-språket, det är bara mer av allt. Det här är Audi i sin yppersta form och blir ett flaggskepp och en imagehöjare som heter duga.

Takbågen förstärks av motorns placering bakom sittbrunnen. Mittmotorn bidrar till viktfördelningen om 44 procent fram och 56 procent bak. Den är 190 cm bred men inte längre än 443 cm och höjden stannar på 125 cm. Axelavståndet på 265 cm ger bra utrymme med tanke på att det är en sportcoupé.

Motorn är inte svår att se för betraktaren. Tack vare en relativt stor glasruta i bakluckan ser man rakt ner i motorn och den kan även ses om natten eftersom LED-ljus sitter monterade längs med hela glasrutan och lyser ner på skapelsen.

Interiört känns det mer direkt som Audi, om något sportigare än vanligt. Till exempel är mätarna samma som i A6 och ratten som är avhuggen nedtill känns igen från nya TT.

Precis som i de andra bilarna i Audis 8-serie sitter ett 12-kanalers ljudsystem på 465 watt från Bang & Olufsen i som standard.

18- eller 19-tumshjul får köparen själv välja. Parkeringskamera riktad bakåt sitter också på från start.

Audi R8 är som sagt ett slagskepp och en imagehöjare som heter duga. Äntligen får Audi ut en riktigt ordentlig sportbil som kan ge sig på sina tyska konkurrenter utan problem.

Den kan beställas från och med i dag och priset börjar på 1 059 000 kronor.

Vi längtar redan efter första provkörningen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!