070202_volvo_v70

PREMIÄR: Nya Volvo V70!

Det har blivit dags för tredje generationen av Volvo V70 - Sveriges mest sålda bil. Det är i Volvos kärnvärde, säkerhet, som vi hittar de stora nyheterna.

Ännu har vi inte kört nya Volvo V70. Däremot har vi testat nya S80 vid ett antal tillfällen och V70 är i mångt och mycket samma bil. Att kombin kommer att dominera försäljningen i Sverige är redan klart. Försäljningsmålet ligger på 75 000 bilar per år. Av den volymen går 80 procent till Europa. Sverige ensamt tar en tredjedel av totalvolymen!

- Faktiskt räknar vi med att hälften av V70-köparna inte är barnfamiljer, säger Volvo Personvagnars VD Fredrik Arp.

För att tilltala hela spektrat från affärsresande till mammor och pappor framhåller man sportigheten. Motorutbudet toppas av helt nya T6. Det rör sig om en rak sexcylindrig motor på 3,0 liter och 285 hästkrafter. Maximalt vridmoment om 400 Nm uppnås vid låga 1 500 r/min. T6 3,0 har fyrhjulsdrift som standard och gör 0-100 km/h på 7,2 sekunder. Det aktiva chassit Four-C är tillgängligt och karossen ska vara 15 procent mer vridstyv i jämförelse med utgående V70. 

Föräldrar imponeras i stället av att de integrerade barnstolarna på baksätets ytterplatser har vidareutvecklats. I nedre läget passar sätet barn som är 115-140 centimeter och väger 22-36 kg. Flyttas sätet upp kan 95-120 centimeter långa och 15-25 kg tunga barn sitta optimalt. I kombination med de nya krockgardinerna som går sex centimeter längre ner än i dagens V70 ska barnskyddet vara världsledande.

Lastegenskaperna är kraftigt förbättrade. Bagageluckan kan numera öppnas elektriskt (tillval), den största fördelen är ändå att baksätet är tredelat och fällbart 40/20/40. Ryggstödet på främre passagerarstolen är också fällbart.Bagagerumsgolvet blir helt plant när baksätet fälls. I golvet finns infällda skenor i aluminium och som tillbehör finns olika lastnät, fästanordningar och utrymmesavdelare. Skjutbart lastgolv och en dubbel bagagerumsmatta att vika över ryggstöden när dessa är nedfällda är genomtänkta detaljer. Det finns extra förvaringsplats under lastgolvet. Detta utrymme låses separat när bakluckan stängs och låses. 

Lastutrymmet har växt med 55 liter i jämförelse med förra generationen. Även passagerarna har fått mer plats. Nykomlingen har 21 millimeter längre avstånd mellan fram- och baksätespassagerarna. Framsätets bredd i axelhöjd har växt med 30 millimeter. 

De yttre sittplatserna kan beställas med sätesvärme. Lyxen med kylfläktar i stolarna är dock förbehållet framsätesresenärerna. Även detta är tillval.

Dags att begrunda exteriören. Den nya främre stötfångaren har tydligare v-stuk, enligt rådande mode i bilvärlden. Rutgrillen har krom på de vertikla ribborna. 

I profil syns midelinjen som klättrar uppåt, bakåt. B- och C-stolparna är svarta.

– De utsvärtade stolparna gör att rutorna flyter ihop till ett enda stort parti. Detta tillsammans med kromlisten runt hela rutpartiet ger en utstrålning som är exklusiv och sportig på samma gång, säger Stefan Jansson, ansvarig för exteriördesignen.

Profilen avslöjar också att bakluckan lutar lite framåt. Inte lika mycket som på V50 där det går ut över lastförmågan. Dock tillräckligt för att anspelningar på skokartong ska vara ett minne blott. Bakpartiet bär de stora nyheterna. Lamporna klättrar fortfarande högt på D-stolparna men har breddats ännu mer i nederkant för att ge bilen ett brett intryck. Notera att överdelen av baklamporna följer med luckan upp när den öppnas.

Bakrutan går längre ner än sidorutorna, vilket sägs ge bättre bakåtsikt. En detalj som hämtats från C30 och även märks på konceptbilen XC60. Från den sistnämnda har också den nya Volvo-texten hämtats, nu löper den bredare och med kraftigare spärrning. 

Initialt blir det bara T6 3,0 som får fyrhjulsdrift. Detta kommer att erbjudas till fler motorer efterhand. Det har inte bekräftats, men den Yamaha-byggda V8-maskinen kanske finner sin plats i motorrummet senare. Nya V70 premiärvisas på Genève-salongen i mars, tillsammans med nya XC70. Orderböckerna öppnar kort därefter men leveranserna dröjer till någon gång efter sommarsemestern. Gamla V70, som numera heter Classic i efternamn, tillverkas i princip hela året ut.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!