Foto: © by Arturo La Vecchia

Quant har blivit gatlegal i Europa

Minns ni sportbilen Quant, som från början var en Koenigsegg? Nu har bilen blivit laglig för gatan i Europa.

Mycket snack och lite verkstad. Det brukar vara standardreceptet för nya supersportbilar, särskilt det som sägs innehålla banbrytande teknik. Men när nu Quant e-Sportlimousine har blivit laglig att köra på gatan i Europa har den i alla fall kommit några steg längre än de datorgenererade bilder som allför ofta är det första och sista vi hör om nya supersportbilar.

Quant började sitt liv som en konceptbil i Koenigseggs monter på bilsalongen i Genéve för fem år sedan. Bilen var då täckt i solceller som skulle ladda batterier på 20 minuter. Nu är det en helt annan layout som gäller – Koenigsegg är inte längre med, och bilen drivs av vad som kallas en nanoFLOWCELL, gjord av ett företag med samma namn. I stället för batteri finns två olika laddade vätskeformiga elektrolyter, som över ett membran ska ge upphov till elkraft drivande fyra hjulmotorer.

Avancerad och ovanlig teknik således. Och inte heller resten av bilen hör till det normala. Konceptet vägde 2,3 ton och var 525 centimeter lång. 925 hästkrafter. 11 600 newtonmeter (Nej, det är inte felskrivet!). Två meter långa måsvingedörrar.

När supersportbilen från den Lichtenstein-baserade tillverkaren verkligen dyker upp på marknaden återstår att sia om. Och om den gör det.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!