Foto: Radford

Radford återuppstår – visar Lotus-hyllningen Type 62-2

Radford visar upp sin första moderna bil, en hyllning till tävlingsbilen Lotus 62 från 1969. Kommer tillverkas i samarbete med Lotus.

Radford är kanske inte ett namn som man hör varje dag med det är inte så konstigt då företaget inte har varit i drift de senaste 50 åren. Tidigare i år återupplivades det i Kalifornien med profiler som F1-föraren Jenson Button, bilbyggaren Ant Anstead, designern Mark Stubbs och advokaten Roger Behle.
Radford grundades i Storbritannien 1948 och var då en karossbyggare som främst levererade specialversioner av Bentley, Rolls-Royce och Mini. Den senare fick en slags återupplivelse i form av Mini Inspired by Goodwood 2012.

1 av 3 Foto: Radford
2 av 3 Foto: Radford
3 av 3 Foto: Radford

Nu när gänget bakom nystasningen på Radford blåser nytt liv i namnet gör det så i samarbete med ett annat ikoniskt brittiskt bilmärke, nämligen Lotus. Med start senare i år kommer de att tillverka totalt 62 exemplar av modellen de kallar för Type 62-2. En modern hyllning till Lotus tävlingsbil Type 62 från 1969, som du ser skymta förbi i filmen nedan.
Utvecklingen sker i samarbete med Lotus Engineering och som grund använder man ett aluminiumchassi hämtat från Lotus Evora men med en ny bakdel för bättre vridstyvhet. Motorn blir densamma som i nyligen presenterade Lotus Emira, en 3,5-liters V6 från Toyota som är utrustad med kompressor. En mittmonterad motor som i Type 62-2 kommer leverera 436 hästkrafter till bakhjulen i standardutförandet som kallas Classic. I Golf Leaf-versionen skruvas effekten upp till 507 hästkrafter och längre fram kommer JPS-versionen, John Player Sport, där effekten ska vara 609 hästkrafter.

Type 62-2 ska ha individuell upphängning med ställbara dämpare runt om och stannar gör den med hjälp av bromsar från AP Racing med fyrkolvsok. Antingen med stål- eller kolfiberkeramiska skivor. Som standard är växellådan sexväxlad manuell medan de starkare motorerna kommer med en sjuväxlad dubbelkopplingslåda och diffbroms.
Karossen är helt tillverkad av kolfiber och tack vare det ska vikten för Tpye 62-2 landa på under 1 000 kg. Designern Mark Stubbs står för formerna och visst syns likheterna med originalet. Den tvådelade spoilern bak får kunden själv välja om den vill ha. Type 62-2 mäter 113 centimeter på höjden vilket gör den två centimeter högre än Lotus Elise, övriga mått delar Radford inte med sig av i nuläget.

Än så länge får vi inte se några bilder på interiören men enligt Radford kommer den att vara avskalad med en sextums digital instrumentering och ”ha tillräckligt mycket bagageutrymme”.
Pris får vi heller inte veta i nuläget men förvänta dig att det troligen blir högt. Tillverkningen är planerad att dra igång under slutet av 2021 och de första bilarna ska börja levereras i början av 2022.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!