Nu får vi ytterligare ett bevis på att den kinesiska bilmarknaden blir allt viktigare för västvärldens biltillverkare. Land Rover, som inte har byggt en modell med extra långt axelavstånd sedan nittiotalets Range Rover LSE, visar nu en förlängd version av senaste generationen Range Rover. Den första premiären är på bilsalongen i Los Angeles 20 november men minst lika viktig blir premiären i Guangzhou dagen efter.
Enligt Land Rover är nya Range Rover long wheelbase den ultimata suven för kunder som letar efter ett alternativ till de vanliga förlängda sedanmodellerna, till exempel Audi A8, BMW 7-serie och Mercedes S-klass. Den som köper den förlängda versionen, som väntas bli den dyraste modellen i Land Rovers historia, får en bil som är förlängd med 20 centimeter mellan hjulaxlarna, vilket ger 14 centimeter extra sparkutrymme i baksätet.
Förlängningen ger dessutom helt nya möjligheter att skapa ett överdådigt baksäte. Man kan välja mellan att få en hel soffa med tre sittplatser eller två individuella ”Executive Class-stolar” vars ryggar kan vinklas 17 grader, att jämföra med standardmodellens stolar som bara kan vinklas nio grader. Med Executive-stolarna får man dessutom funktionen Passenger Seat Away som gör det möjligt att från baksätet skjuta främre passagerarstolen framåt. Man får också elstyrda solgardiner och panoramaglastak.
Land Rover passar också på att introducera nya lyxutförandet Autobiography Black. Range Rover har tidigare kunnat fås i utförandena Vogue, Vogue SE och Autobiography. Det nya Black-utförandet innefattar all lyxutrustning man kan tänka sig i en bil, till exempel elstyrda brickbord som skjuts upp ur mittkonsolen i baksätet.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.