100701-range-rover-evoque Foto: John Wycherley

Range Rover Evoque äntligen officiell

Under torsdagskvällen blev det äntligen dags för Land Rover att fira Range Rover-namnets 40-årsdag. Samtidigt visades en helt ny Range Rover. Namnet blev inte LRX utan Evoque och det är den minsta hittills.

Det är 40 år sedan den första generationen Range Rover lanserades. Sedan dess har den brittiska vagnen tillhört toppen i segmentet av suvar som förenar terrängegenskaper med lyx och komfort. 40-årsjubileet firades på torsdagskvällen på Kensington Palace och samtidigt passade man på att visa en helt ny Range Rover-modell. Vi har sedan länge vetat om att Land Rover har haft en ny Range Rover på gång och spionbilderna har strömmat in i samma takt som nya uppgifter om bilen. Nu får vi för första gången se den produktionsfärdiga bilen.

Produktionsbilen behåller inte namnet från den mycket uppskattade konceptbilen LRX. Baby-Range Rovern tar i stället det betydligt mer Range Rover-klingande namnet Evoque. Vad som däremot har hängt med från konceptbilen är designen. Evoque är till det yttre närmast identiskt med konceptbilen LRX.

­– Den nya Range Rovern innebär en djärv utveckling av Range Rovers design. 2008 introducerade vi bilen som konceptbil. Efter det positiva gensvar som modellen fick världen över var det naturligt att ta LRX från konceptbil till produktion, säger Gerry McGovern, designchef på Land Rover.

Range Rover Evoque är, som vi ser på den första officiella bilden, mindre än Range Rover och Range Rover Sport. Den är också lättare och snålare, till viss del på grund av att den blir den första Range Rovern som kan fås med framhjulsdrift. I sitt snålaste utförande ska Evoque inte släppa ut mer än 129 g/km. Mer tekniska uppgifter än så vill Land Rover inte delge i dagsläget. All information släpps i stället i samband med bilsalongen i Paris i slutet av september.

Land Rover beskriver Evoque som en internationell bil. Den ska säljas i 160 länder men hur internationell den än må bli så ska den börja sitt liv hemma på de brittiska öarna. Produktionen är förlagd till Halewood utanför Liverpool där den bidrar till att skapa 1 000 nya arbetstillfällen.

Teknikens Världs Hans Hedberg befinner sig på Land Rovers kalas för 40-åringen Range Rover. Vi slår honom en pling och hör hur bilen ter sig i verkligheten.

Tjena Hans, kan du med några få ord förmedla vad du tycker om nya Range Rover Evoque?

– Absolut. Den är identisk med konceptet LRX men försedd med riktiga backspeglar samt dörrhandtag. Den är snygg, väldigt kompakt och låg, men ändå några centimeter högre än konceptbilen. Storleksmässigt är den i Mini Countryman-klass, en bil som den kommer att konkurrera med. Många kanske inte har upplevt Countryman än så för jämförelsens skull – storleken är i stil med Toyota RAV4, men lirar så klart i en helt annan liga.

Evoque är ingen skogsmulle och det har heller inte varit Land Rovers syfte med bilen. Den spelar an mycket på Range Rover Classic från 1970, på ett lyckat sätt. Kommer så småningom i femdörrarsutförande och kommer då att bli storsäljaren inom modellen.

Nu kör de ut bilen härifrån Vogue-festen som vimlar av brittiska tv-kändisar och fotbollsstjärnor. Jag ska få över några bilder till dig på webben om en stund.

Förresten... spana in bildtexterna till bild 7 och 8 nedan... bara ett litet tips.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!