På nästa veckas bilsalong i Genève kommer Range Rover Evoque att ställas ut som världens första serietillverkare personbil med en nioväxlad automatlåda. Den nya växellådan kommer att ersätta den gamla sexväxlade för Evoque i fyrhjulsdrivet utförande.
I utvecklingsarbetet har Land Rover tagit hjälp av ZF för att ta fram den nya växellådan som är konstruerad för bilar med tvärställda motorer. Den enskilt största fördelen med att ha nio växlar i stället för sju eller sex är att förbrukningen blir lägre. Ettans växel har betydligt lägre utväxling medan nians växel är högre växlad än den högsta växeln i en automatlåda med färre växlar. Med nio växlar kan man tycka att det blir jobbigt med en massa växlingar hela tiden men ZF försäkrar att växlingarna sker så mjukt att det knappt är märkbart. Dessutom har den nya växellådan en funktion som gör att den kan hoppa över växlar, till exempel vid hård inbromsning.
Växellådan, som har den tekniska beteckningen 9HP, är trots de tre nya växlarna bara sex millimeter längre än den utgående sexstegade automatlådan. Dessutom är den 7,5 kilo lättare tack vare en ny typ av hydraulpump och nyutvecklade kopplingar.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.