Range Rover

Range Rover får Jaguar-V6

Tiderna förändras och Range Rover likaså, från och med 2014 går det inte att köpa Range Rover med sug-V8. Ny instegsmotor blir i stället Jaguars kompressormatade V6-bensinare.

Land Rover och Range Rover får ofta presentera det allra mest traditionalistiska i bilindustrin men på senare år har det hänt något med britterna. Först kom futuristiska Range Rover Evoque och sedan kom fjärde generationen Range Rover med aluminiummonocoque och 420 kilo mindre att släpa på. Nu står det även klart att nya Range Rover inte kommer att erbjudas med den gamla V8-motorn på 5,0 liter utan överladdning.

 Ny instegsmotor på bensinsidan blir i stället en treliters V6 med Roots-kompressor och 340 hästkrafter. Det är förstås samma V6-motor som sedan flera år har funnits i Jaguar XF och XJ och nyligen presenterats som instegsalternativ till sportbilen Jaguar F-Type. Om ryktet stämmer ska även en kommande Range Rover Evoque Sport bestyckas med den starka V6-motorn.

 Range Rover-konservativa behöver icke förfäras. Den stora femlitersåttan finns kvar i modellprogrammet men bara i kompressormatat utförande som ger hela 510 hästkrafter. Både denna och den nya V6-motorn kombineras med åttaväxlad ZF-låda som standard. Land Rover har ännu inte släppt några förbrukningssiffror för den nya V6-motorn men vi vågar gissa att den blir rejält mycket snålare än den gamla V8:an. Utöver bensinarna finns förstås även dieslarna TDV6 och SDV8.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!