090409-range-rover-facelift

Range Rover lyfts och får nya Jaguar-motorer

Inför modellår 2010 genomgår Land Rovers modellutbud ett omfattande facelift. De största nyheterna är att man lånar diesel-V6:an och den stora 5,0-liters V8-motorn från Jaguar XF.

 Tata-syskonen Jaguar och Land Rover delar till synes gärna med sig av sina leksaker. Land Rover får nu tillgång till Jaguars nya och fräscha motorer. Därmed kan de gamla 4,2- och 4,4-liters bensinarna, samt 2,7-litersdieseln förpassas till historieböckerna. In kommer i stället en 3,0-liters twinturbodiesel (läs mer om den i texten om Land Rover Discovery 4) och en 5,0-liters V8 i två utföranden, samma motorer som för några månader sedan gjorde debut i Jaguar XF och XFR.

Med kompressormatning lämnar den 5,0 liter stora V8-motorn ifrån sig 510 hästkrafter och 625 Nm i maximalt vridmoment. Den vanliga sugmotorn utan kompressor levererar fullt tillräckliga 375 hästkrafter och 507 Nm. Den nya kompakta Rootskompressorn pressar in bränsleblandningen i motorn via två kylare. Kompressorn ska vara 16 procent effektivare än förut och dessutom tystare. Det vinande ljud som tidigare har kunna höras är enligt Land Rover helt borta. Bränsleförbrukningen för kompressormotorn är 5,7 procent lägre jämfört med föregående V8-motor (1,5 liter/mil vid blandad körning) och koldioxidutsläppen har minskat till 353 g/km.   Den gamla beprövade V8-dieseln finns kvar och lämnas oberörd. Båda de nya V8-motorerna kombineras med en uppdaterad version av ZF-automaten med sex steg. Automatlådan har optimerats av Land Rover för att ge snabba och mjuka växlingar. De nya motorernas höga vridmoment gör att momentomvandlaren kan låsas även i låg fart och minimerad slirning ger bättre bränsleekonomi. Nytt är även att lådan kan skötas via paddlar på rattstången.

I chassi-väg har Range Rover fått helt nya elektroniskt styrda stötdämpare. Dessa är standard i kombination med kompressormotorn men tillval till sugmotorn. De nya dämparna ska sömlöst ställa in sig för att passa körstil, hastighet och underlag. Nya, större bromsar med 380-millitersskivor och sexkolvsok fram ska tämja farten från den kompressormatade motorn.

Även inne i kupén har det hänt en hel del. Här är den största nyheten en ny sjutums pekskärm med ”dubbelseendefunktion”. Den nya skärmen gör det möjligt för föraren att köra efter navigatorn samtidigt som passageraren i framsätet kan titta på film eller TV på samma skärm. Enligt Land Rover blir Range Rover den första bilen någonsin att ha en liknande skärm. En annan nyhet är den 12 tum stora helt elektroniska instrumentpanelen som ersätter de vanliga instrumentrundlarna. Instrumenten kan anpassas och flyttas beroende på vad som ska visas, till exempel navigation eller illustrationer av bilens funktioner. Tekniken kallas TFT, Thin Film Transistor och blir tillgänglig till Range Rover.

De yttre förändringarna är som sig bör försiktiga på Range Rover och Range Rover Sport. Strålkastarinsatserna är lätt förändrade både fram och bak samtidigt som grillen och dimljusen har fått kraftigare markerade former. Land Rovers designchef Gerry McGovern beskriver det som att bilarna har fått renare linjer som också ger dem kraftfullare utseenden som matchar de nya motorerna.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr