När bonus/malus-fordonsskattesystemet infördes den 1 juli 2018 inkluderades även gasbilar i bonusdelen. 10 000 kronor subventioneras gasbilar med – om bilen i fråga är gasdriven från fabrik. Men många gasbilar lämnar fabriken som bensinbilar och konverteras till gasdrift först innan slutkund hämtar ut sin nya gasbil. Dessa efterkonverterade gasbilar har inte varit berättigade klimatbonusen, men det har regeringen nu ändrat på efter ett beslut under onsdagen.
– Det är mycket positivt att klimatbonusen lett till en kraftig ökning av elbilsförsäljningen. Nu breddar vi den så att det är möjligt att få en bonus även om bilen exempelvis inretts särskilt för hantverkare, anpassats för personer med en funktionsvariation eller konverterats till gasdrift, säger miljö- och klimatminister Isabella Lövin.
LÄS OCKSÅ: Ny fordonsskatt 2020 – bilföretag kan tvingas betala mellanskillnaden
Det är alltså inte bara efterkonverterade gasbilar som påverkas av det beslutet utan även exempelvis laddhybrider som i efterhand anpassas för personer med funktionsnedsättning eller elbilar som anpassas till hantverkare.
Ett annat beslut som regeringen tog under gårdagen var den om att klimatbonusbilar, i och med omställningen till WLTP vid fordonsskatteberäkningen från och med den 1 januari 2020, får släppa ut maximalt 70 gram koldioxid per kilometer. Gränsen har hittills legat på 60 gram per kilometer. Detta skrev vi om redan i september.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.