Det exakta antalet sålda bilar för koncernen, med märkena Mercedes-Benz, AMG, Maybach och Smart, stannade på 1 285 900 bilar. Enbart Mercedes-Benz ökade på sin försäljning med tre procent under förra året och stannade på 1 185 300 sålda bilar. Trots ökad konkurrens lyckades Mercedes-Benz ta marknadsdelar i alla viktiga regioner, skriver Mercedes-Benz stolt i pressmeddelandet.
På den viktiga USA-marknaden presenterade Mercedes-Benz siffror som var betydligt bättre än marknaden i övrigt. Stor efterfrågan på nya C-klass och suv-modellerna anges som en del i förklaringen till den starka försäljningen.
Även i Asien och stillahavsområdet såldes koncernens bilar i större antal än väntat, försäljningen ökade med tolv procent. Enligt Mercedes-folket själva berodde detta på att framförallt lyxmodellerna sålde över förväntan. Även här bidrog nya C-klass såväl som suv-modellerna till ökningen. I Ryssland och Kina ökade försäljningen med 65 respektive 53 procent.
Nya C-klass innebar ett rejält uppsving för Mercedes-Benz. Totalt såldes 261 500 C-klass, vilket var en ökning med hela 57 procent mot 2006. Enligt Mercedes-Benz själva innebar det att C-klass blev bästsäljaren i sitt segment. Flaggskeppet Maybach bidrog på sin kant med att sälja 400 bilar, lika många som föregående år. För lilla Smart var 2007 inget roligt år. Försäljningen minskade med 10,3 procent. Mercedes-Benz förklarar nedgången med att Smart Roadster och Fourfour togs ur produktion.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.