Opel Corsa gjorde ett mycket bra resultat, maximala fem stjärnor för vuxenskydd, tre av fem för barnskydd samt tre av fyra för fotgängarvänlighet. Det lägger den helt klart i toppskiktet i småbilsklassen. I sidokrockstestet fick den maxpoäng då den skyddar föraren så bra som det går. Vid frontalkrock var det något sämre men absolut ett bra resultat, 94 procent av poängen.
Ford S-Max slog nytt rekord i MPV-klassen med stjärnsiffrorna fem, två och fyra. Bara Renault Espace har fått så många stjärnor tidigare (barnskydd ej testat) men S-Max har något högre poäng. På både frontal- och sidokollision får den maximala poäng vilket ingen MPV tidigare fått. Det är ett resultat som höjer pressen på konkurrenterna rejält.
Claes Tingvall, ordförande i EuroNCAP, är mycket nöjd med resultatet.
– Jag är väldigt nöjd med att Opel och Ford gör så bra ifrån sig, framförallt Ford som med S-Max sätter en ny standard i MPV-klassen, säger han. Det visar att säkerhet blir en allt viktigare fråga för biltillverkarna och det är kul att vi kan ge dem ett kvitto på deras ansträngningar.
Samtidigt meddelar Seat att de inte längre tänker ha bältespåminnare i Leon som förra året fick fyra stjärnor i vuxenskydd.
– Det här är första gången som en biltillverkare tar bort ett säkerhetssystem efter att det testats av oss. Det är väldigt tråkigt och man blir lite besviken, säger Tingvall. Bältespåminnare är ett effektivt hjälpmedel för att folk ska använda bälte och förhindra skador och det är synd att Seat gör så här när Ford och Opel just visar hur det ska gå till. Seat har tagit ett steg bakåt i säkerhetsutvecklingen, avslutar han.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.