090130-ford-volvo-förlust

Rekordförlust för Volvo och Ford 2008

När Ford på torsdagen redovisade resultatet för förra årets sista kvartal var det svårt att dra på mungiporna. För både Ford och dotterbolaget Volvo PV blev det rekordförluster. Under hela 2008 förlorade Volvo 30 000 kronor per såld bil.

Trots rekordförlusten anser sig Ford inte behöva gå med mössan i hand till president Obama och be om pengar, vilket konkurrenterna Chrysler och General Motors är tvungna till. Ford uppger att de trots allt har tillräckligt med resurser för att genomföra sin återuppbyggnadsplan. De har dessutom goda förhoppningar för framtiden. Senast 2011 spår de att de negativa resultaten ska ha bytts mot positiva. Men än så länge är det dystert, förlusten för hela 2008 skenade iväg till drygt 120 miljarder kronor. För dotterbolaget Volvo PV ser det inte mycket bättre ut.

Volvos förlust det sista kvartalet 2008 stannade på 5,9 miljarder kronor. Under de tre sista månaderna förra året förlorade Volvo lika mycket som man gjorde under årets första nio månader. Sett till hela året gick Volvo back med tolv miljarder. Förlusten uppges framförallt bero på en rejäl försäljningsnedgång. 359 000 Volvo-bilar såldes förra året, vilket är en rejäl nedgång jämfört med 2007 då 482 000 bilar såldes. Även växelkurserna drabbade Volvo hårt och bidrog till storförlusten. Volvo själva är dock inte chockade över resultatet.

– Jag tror säkert att det är många som hickar till och undrar hur det här ska gå, men från ledningens sida visste vi att det skulle ligga på den här nivån. Vi har räknat med det helt enkelt och nu ska vi jobba oss ner mot ett positivt resultat framöver, säger Olle Axelsson, Volvo Personvagnars informationsdirektör till SR – Ekot. 

Ford uppges inte ha ändrat sig om en försäljning av Volvo. Ford meddelade i december förra året att man skulle genomföra en ”strategisk översyn” av det svenska märket. Sedan dess har det inte hänt mycket, annat än att en rad kinesiska företag har angetts som potentiella köpare. Med början i februari tros Ford påbörja en säljoffensiv riktad framförallt mot Kina.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!