100714-chevrolet volt

Rekordlång batterigaranti på Chevrolet Volt

Tidigare i dag avslöjade GM vilken garantitiden blir på det dyra batteripack som deras E-REV, plug in-hybrid, Chevrolet Volt förses med – och den blir rekordlång.

100 000 mile warranty, eller som vi säger på svenska, 16 000 mils garanti. Eller om vi ser till antal år i stället, då är det åtta till antalet – alltså 8 år. Vi pratar om den garantilängd som plug in-hybriden Chevrolet Volts, som börjar säljas nästa år, litiumjonbatteripack förses med. Enligt uppgift ska vara den längsta batterigarantin i världen sett till elbilar och plug in-hybrider.

Den långa garantitiden kan nu undanröja mångas tvivel inför att köpa Volt grundat på att ett nytt batteripack är rent av svindyrt. GM säger sig vara frikostiga med garantitiden eftersom de känner att de kan stå bakom batteriernas kvalitet till 100 procent. Detta tack vare intensiva tester som omfattar över 160 000 mil och över 4 miljoner testtimmar.

Men det finns även en annan anledning till den långa garantitiden. Amerikanska EPA:s (motsvarigheten till svenska Naturvårdsverket) samt California Air Resources Boards reglementen säger, eftersom Volt faktiskt är en plug in-hybrid (GM vill gärna få det att låta som att det är en elbil), att batteriet är en del av ett system som kontrollerar bilens utsläpp, precis som en katalysator är en del av en bensinbils motsvarig, och därmed ska klassas på samma sätt. Det betyder en garantitid på åtta år, alltså enligt regelverket.

Fakta om Volts batteri

GM avslöjade även lite detaljer och prestanda om batteripacket. Bland annat att det väger drygt 180 kilo och att det innehåller ett självdiagnostiksystem som utför 500 olika avläsningar och beräkningar som körs en gång per tiondels sekund. 425 av dessa avläsningar och beräkningar ser till att batterier opererar så säkert som möjligt medan övriga 75 håller koll på batteriets prestanda och livslängd.

Volts batteripack ska dessutom vara det enda av sitt slag i världen (på masstillverkade bilar) som kan värmas upp eller kylas ned för bibehållen prestanda. Det kan arbeta normalt ned till temperaturer -25 grader Celsius tack vare en uppvärmningsprocess under uppladdningen. På samma sätt kan det arbeta normalt i temperaturer upp till 50 grader Celsius, detta tack vare en nedkylningsprocess under uppladdningen.

Tack vare dess avancerade egenskaper kan Chevrolet Volt, enligt GM, klara sig upp till 55 mil på endast en laddning samt bränsle i tanken. På enbart el från litiumjonbatterierna ska den klara av att rulla hjulen under 6,5 mil.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!