Rekordmånga Mercedes G-klass tillverkas i år

Bilmodellen debuterade redan 1979 men aldrig har efterfrågan varit större än nu. I år lämnar rekordmånga exemplar fabriken i österrikiska Graz.

Nu har G-klass, eller Geländewagen som vi också känner den, nummer 20 000 för i år lämnat Magna Steyrs fabrik i Österrikiska Graz. Det är rekord för modellen som debuterade för 37 år sedan.

Bil nummer 20 000 var en vit G63 AMG och just detta är nyckeln till framgången menar Dr. Gunnar Güthenke chef för Mercedes terrängbilsavdelning: Att bilen finns i en mängd utföranden och kan kan formas efter köparens eget huvud utan att för den sakens skull tumma på sin roll som terrängbil.

Allt var dock inte guld och gröna skogar i modellens barndom. Vi på Teknikens Värld testade Geländewagen första gången i nummer 3/1981. Dåliga stolar, utspridda reglage, kass värmeanläggning... ingenting andades Mercedes - utom priset. För samma pengar (150 0000 kronor) fick du tre Vaz Niva.

Björn Sundfeldt rattar Mercedes 300 GD i Teknikens Värld nummer 3/1981. Foto: Ulf H Holmstedt

Bättre gick det i Teknikens Värld nummer 11/1985 då modellen vann mot Range Rover, den moderna suvens moder. Vi var misstänksamma mot kombinationen av lyx och terrängegenskaper och valde Mercan då den var ”i det närmaste militärisk”.

Under resans gång har vi faktiskt även betraktat G-klass som veteranfordon. I vår systertidning Klassiska Bilar nummer 2/2011, under vinjetten ”Modern Klassiker”, summerade vi modellen som ”den enda bilen en överlevare behöver”.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr