100301-koldioxid-minskar

Rekordminskning av koldioxidutsläpp

Koldioxidutsläppen från nya bilar i Sverige minskar med rekordfart. Minskningen från 174 gram/km till 164 gram/km är den största sedan mätningarna startade år 1978. Förklaringen är att etanolbilarna har ersatts av dieselbilar.

 Ny statistik från Transportstyrelsen visar att den svenska fordonsparken är på väg mot lägre utsläpp av koldioxid. De nya bilar som såldes under fjolåret släppte i genomsnitt ut 164 gram koldioxid per kilometer. Det kan jämföras med 2008 då genomsnittet låg på 174 g/km.

– Utsläppen fortsätter att minska och extra glädjande är det att minskningen ökar från år till år. Kopplingen mellan miljöpåverkan och avgifter bli tydligare. Ökad miljöstyrning av fordonsskatten för personbilar från och med 2011 är ett steg på vägen, säger Staffan Widlert, generaldirektör på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen förklarar den rekordstora minskningen med att dieselbilarna har tagit över i försäljningsstatistiken, främst på bekostnad av etanoldrivna bilar. Andelen dieseldrivna bilar i nybilsförsäljningen ökade från 36 till 41 procent. De nya personbilarna förbrukade i genomsnitt 0,67 l/mil, förra årets siffra var 0,71. De totala utsläppen från vägtrafiken minskade med 1 procent, eller 200 000 ton förra året. Bortsett från bränslesnålare personbilar bidrog även energieffektiviseringen av övriga fordon och ökad andel biobränslen in. Tranportstyrelsen räknar också med att utskrotning av gamla törstiga bilar bidrar ytterligare till minskningen. Minskningen kunde dock ha blivit ännu större om trafiken inte hade ökat. Vägtrafikens utsläpp ligger i dag tio procent över målet om oförändrade utsläpp mellan 1990 och 2010. Det är med andra ord näst intill omöjligt att nå målet men om trafiken hade varit oförändrad förra året beräknar Transportstyrelsen att utsläppen hade minskat med 14 procent och att målet därmed hade varit uppnått.

I jämförelse med övriga EU är de svenska bilarna fortfarande bland de törstigaste. Siffror för 2009 finns ännu inte sammanställda för andra medlemsländer men 2008 låg Sverige ungefär en deciliter per mil över genomsnittet i EU. Transportstyrelsen tror att en skrotningspremie för äldre bilar med höga utsläpp skulle hjälpa till att minska den svenska fordonsflottans utsläpp.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!