110628-renault-skrot

Renault återinför skrotningspremie

Renault återinför sin skrotpremie som ger nya Renault-kunder en skrotningspremie på 30 000 kronor när de köper vissa Renault-modeller.

– Om Renault kan bidra till att gamla bilar försvinner från de svenska vägarna så innebär det stora fördelar för miljön och för trafiksäkerheten samtidigt som det ligger i linje med hur Renault vill uppfattas bland våra kunder – ett företag som har som målsättning att driva fordonsutvecklingen mot nollutsläpp och vara ledande i Europa med låga koldioxidutsläpp, säger Renault Nordics vd Philippe Jombart.

Utan några siffror till hands ringer vi upp Renault Nordics presschef Karin Karlsson och frågar hur tillverkning och transport av en ny bil är mer klimatsmart än att ha kvar sin gamla bil.

– Det går ju att vrida och vända på allt så det låter konstigt. Vi vill ju sälja bilar. Utöver att de nya bilarna släpper ut mindre avgaser har vi genom premien lyckats få ut nya säkrare bilar på de svenska vägarna, säger Karin Karlsson.

Premien gäller endast bilar som är tio år eller äldre. Den som vill lösa ut premien måste visa upp ett skrotningsintyg från en auktoriserad skrotningsfirma. Men den som skrotat sin gamla pärla och vill ha exempelvis en Kangoo går bet. Erbjudandet gäller bara Clio, Mégane och Scénic. 

– Vi väljer att fokusera på våra volymmodeller, alltså de vi säljer mest av. Förra gången vi körde kampanjen lyckades vi få bort 2 000 bilar på tio månader. Vi resonerar att vi kör den under sommaren också, så gör vi en bedömning av hur kampanjen gått då, fortsätter Karin Karlsson. 

Den nya satsningen med skrotningspremie ska pågå sommaren ut.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!