Renault-dieselmotor släpper ut 26 gånger mer NOx än vad som är lagligt

Mer eller mindre alla biltillverkare granskas i sömmarna efter Volkswagen stora dieselskandal med farligt höga NOx-utsläpp. Vid ett tyskt test visar det sig att även Renault Espace med 1,6-litersdiesel under gör ovanligt dåligt ifrån sig.

Tyska miljöorganisationen DUH – Deutsche Umwelthilfe – blev känt för många svenskar för en månad sedan när de presenterade mätresultat för en dieseldriven Opel Zafira Tourer. Vid utsläppstest på en så kallad dynamometer (rullande landsväg) uppmättes Zafira Tourer med kväveoxidnivåer upp till 17 gånger högre än lagliga 80 milligram per kilometer.

DUH har sedan dess fortsatt att genomföra utsläppstest på olika bilar från flertalet biltillverkare och i dag har de släppt ny mätdata, som de själva kallar häpnadsväckande. Datan rör denna gång nya Renault Espace med 160-hästars Euro 6-dieselmotor (1,6 dCi) under huven. Den automatväxlade bilen de har testat är av årsmodell 2015 och har rullat omkring 1 230 mil, med andra ord är motorn inkörd.

LÄS OCKSÅ: Provkörning av Espace med just den uthängda motorn

Totalt nio olika mättester har DUH genomfört varav åtta enligt gällande europeiska körcykel. Vid körning med kall motor har tre värden uppmätts – 235, 69 samt 62 milligram NOx per kilometer. Endast de två sistnämnda håller sig inom det lagstadgade gränsvärdet om 80 milligram per kilometer.

Fem körningar utfördes med varm motor och det är dessa mätningar som DUH kallar för häpnadsväckande. Vid alla fem körningarna uppmättes skyhöga NOx-världen långt över nämnda gränsvärde. Som värst släppte Renaults dieselmotor ut 2 061 milligram per kilometer, det vill säga 1 981 milligram över gränsvärdet, eller nästan 26 gånger mer än vad gränsvärdet tillåter.

Enligt lag får en dieselbil med Euro 6-certifierad motor max släppa ut 80 mg/km. De höga värdena uppmättes vid varm motor, de låga vid kall motor.

Utsläppsvärdena som uppmättes på Renaults dieselmotor överstiger därmed vida de nivåer som DUH uppmätte på Opel Zafira Tourer 1,6 CDTi ecoFlex 136 hk samt de nivåer som tyska ADAC i samarbete med ICCT uppmätte på Volvo S60 D4 för ett par månader sedan.

– Det är otroligt att så kallade moderna dieselfordon som förstör luften vi andas rullar på vägarna, säger Alex Friedrich, en av grundarna av ICCT (International Council on Clean Transportation) i samband med DUH:s senaste mätresultat.

DUH poängterar att den dieseldrivna Renault Espace som testades endast klarade sig galant under utsläppsvärdena när testförhållandena var upprättade exakt enligt specifikationerna. Nu vill de att tyska transportministeriet granskar fallet med Renaults dieselmotor, samt Opels, för att få fram ett officiellt underlag och utlåtande på myndighetsnivå.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!