Renault Kadjar – tre snabba från provkörningen

Vår flygande reporter PeO Kjellström är i farten igen, nu i spanska Zaragoza för nykomlingen Renault Kadjar.  Vi ringer upp!

Hallå gottegris. Läget i värmen?

– Tja, tempmätaren säger 24 grader men det blåser halv storm och känns inte direkt så. Jacka på!

Synd om dig. Men Kadjar då?

– Bra! Tänk Nissan Qashqai så är du nära, för i grunden är det exakt den bilen. 60 procent av bitarna kommer från Nissan och det är väl bra om inte annat för ekonomin i alliansen. Dessutom är ju Qashqai en bra bil i grund och botten. Bra väghållning, fin styrning. Har bara kört det enda bensinalternativet så här långt, 130 hästkrafter, och inget fel på den. Faktum är att 50 procent av Qashqais försäljning utgörs av bensinmotoralternativen, så Renault hoppas göra detsamma. Dieselmotorn på 110 hästkrafter torde bli bästsäljare i det segmentet, men den finns inte på plats...

Priser och leverans?

– Bensinaren börjar på 187 900 kronor i Life-utförande. Enda version som går att få i instegstrim. Sedan blir det Zen för alla och det är en rätt omfattande nivå, bland annat med aktiva säkerhetssystem som filbytesvarnare. 110-hästkraftersdiesel börjar på 222 900 kronor.

– Nej, nu ska jag ut i öknen (typ) och skita ner en fyrhjulsdriven Kadjar med 130 hästkrafter för 257 900 kronor. Introduktion för Kadjar i augusti by the way.

Tack och bock säger vi till PeO som kommer att leverera en fullmatad provkörningsrapport i Teknikens Värld nummer 15/2015 som utkommer den 2 juli. Slå till på vårt sommarerbjudande så får du inte bara tidningen till ett betydligt lägre pris, du får den nämligen också levererad direkt till din brevlåda.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!