100522-renault-megane-cc Foto: (C)2010 Patrick Sautelet, tous droits réservés

Renault Mégane CC – direktrapport från provkörningen

Hallå PeO Kjellström – igen! Tredje provkörningen denna vecka. Var är du nu då?

 – Tjena Erik. Hemma faktiskt. Ingen riktig direktrapport denna gång tack vare ett evigt flygande, men jag var i Valencia i går (fredag) för att köra nya Renault Megane cabriolet, eller coupe-cabriolet som de säger eftersom den har ett nästan kvadratmeter stort svart glastak, inklusive bakrutan, som himmel. Det är tio procent större än vad förra generationen hade!

 OK, hur var cabben då?

 – Det rister i ratten vid vägskarvar, men det gör det ju i nästan alla öppna bilar när taket är på sin plats, alltså nerfällt. Med vindskydd bakom framstolarna är det riktigt lugnt i kupén vad gäller vindbrus, men då eliminerar man möjligheten att ta med sig passagerare där bak.   Ett aber är dock att om man har sidorutorna nere, vilket är snyggast, så sliter fartvinden tag i säkerhetsbältet och det fladdrar vilt mot axeln! 

Vad mer att tillägga?

 – Det tar 21 sekunder att fälla ned taket, och du måste göra det stillastående. Flera av dagens moderna cabbar klarar den övningen i farter upp till 50 km/h.  Jag tycker hur som att det är en riktigt snygg cabriolet och den bör ha goda chanser att synas på gatorna. 260 000, ungefär, startar priserna på för minsta bensinmotorn 1,4 TCE med 130 hästkrafter. Den räcker gott och väl, men det finns upp till 180 pållar att tillgå om man så vill. Och en diesel på 110 hk med dubbelkopplingslåda. Denna låda är emellertid inställd för komfort och växlar ungefär som en väldigt bra automatlåda. Inte att jämföra med de dubbelkopplingslådor som erbjuds hos flera ledande tyska biltillverkare. 

När kan man glida med denna på sta´n då?

 – Redan till sommaren! Enligt plan ska den anlända Sverige i juni, kanske redan till midsommar. Det vore väl en läcker skrud att ha till denna svenska högtid? 

Absolut! Okej, tack för en hektisk vecka.

 – Tack själv, nu ska jag sova lite till. Hej!

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!