Renault Megane CC facelift 2014

Renault Megane CC – ny nos, gammal rumpa

Tre månader efter det att Renault Megane facelift 2014 visade upp sitt nya nylle är det nu dags för Coupé-Cabriolet-modellen, CC, att göra detsamma.

Att presentera en modelluppdatering samma dag som BMW släpper loss nya M3 och M4 är att be om att hamna i skymundan. Men det är i alla fall vad Renault har gjort och på intet vis låter vi Megane CC facelift överskuggas av tysken, även om publiken möjligtvis är något mindre.

Det var i september som Renault Megane facelift visades upp inför Frankfurtsalongen. Först nu får plåtcabsversionen Coupé-Cabriolet, CC kort och gott, ge sig tillkänna med samma nyheter som halvkombin, kombin och coupén.

 Nyheterna inför modellår 2014 sitter främst i fronten. Den något intetsägande designen som modellen dragits med hittills får sig ett rejält lyft när den hämtar inspiration från lillasyskonet Clio. Mer definierade linjer med strålkastare som inte försvinner på samma vis som tidigare och frontstötfångare med tillhörande nedre del som är betydligt sportigare. Nya fronten lär attrahera fler att gå till Renault-handlarna för att köpa en ny Megane-cabriolet.

 En annan attraktionskraft hos Megane CC är det stora, svarttonade glastaket som kan fällas ned i skuffen. 0,47 kvadratmeter stor är glasytan, fortfarande störst i sitt segment enligt fransmännen.

Någon bild rakt eller snett bakifrån bjuds vi inte på här i dag. Det kan bara betyda en sak, nämligen att Renault har valt att låta bli CC-rumpan helt och hållet. Därmed finns de stora bakljusen som vrider sig upp på bakluckan kvar.

Nyhet nummer två hos Megane CC 2014 är att modellen nu får ta del av Renaults multimediasystem R-Link. På vissa modellversioner är R-Link standard, på andra finns det som tillval. Till R-Link hör en sjutumsskärm som är placerad uppe på instrumentpanelen. Det grafiska gränssnittet styr man via en liten ratt och några knappar bakom växelspaken.

Eftersom Renault inte nämner något om drivlinorna misstänker vi att motorprogrammet kvarstår. Det vill säga tre bensinmotorer på mellan 132 och 180 hästkrafter samt tre dieselmotorer på mellan 110 och 160 hästkrafter. Vilka Renault Nordic ämnar plocka in till Sverige vet vi inte. För tillfället finns Megane CC över huvud taget inte med i det svenska utbudet.

Världspremiären har Renault förlagt till bilsalongen i Bryssel i januari. Försäljningen påbörjas i samband med premiären – men endast för den belgiska marknaden. Övriga marknader får snällt vänta till mars månad.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr