080304-megane-coupe

Renault Mégane Coupé Concept – fransmännens måsvingebil

Karaktär och dynamik – det är vad Renaults framtida vision handlar om och fransmännen har valt att visa upp detta i form av Mégane Coupé Concept på Genèvesalongen. Mest iögonfallande är nog måsvingedörrarna och den linjesköna inredningen.

Nere i Genève har den franska biltillverkaren valt att satsa på en ”tillplattad” coupé där linjerna helt klart andas Renault. Med Mégane Coupé Concept vill de visa upp den framtida formgivningen med mer ”flytande” och sportigare linjer.

Bilen är 451 centimeter lång och rymmer fyra individuella säten, även om de bakre ser en aning trånga ut. Lägg märke till framstolarnas formgivning, har du sett något liknande tidigare? Medan sittdynan går i ett med dörrtröskeln så ser ryggstödet ut att nästan hänga i luften. Snyggt, men tyvärr knappast produktionsmässigt. Instrumentbrädan och mittkonsolen flyter snyggt genom interiören och är försedd med röd pianolack. Ja tack till det, men tyvärr lär vi inte få se sådant i en riktig bil.

De långa dubbla (!) måsvingedörrarna öppnar upp längs hela sidan vilket gör insteget till baksätet enkelt. Men måsvingedörrar är inte det heller något som kommer att komma i produktion, men man kan alltid hoppas. Renault påstår att Mégane Coupé Concept visar mycket av en framtida produktionsmodell. De detaljer som kan tänkas komma i produktion är i så fall LED-tekniken i främre strålkastarna, även om det ser dyrt ut att behöva byta efter ett stenskott. En snygg detalj med dessa är att de fungerar som en ”förlängning” av de nedre yttre luftintagen som är inramade med snygg borstad aluminium.

Konceptbilen har sjuekrade 21-tumsfälgar i aluminium med gråa inslag över ekrarna. De är skodda med Michelin-däck i dimensionerna 245/35 R21.

Motorn i bilen är en tvålitersfyra med turbo som utvecklar 200 hästkrafter vid 5 800 r/min och 280 newtonmeter vid 2 600 r/min. Motorn är kopplad till en sexväxlad manuell låda och hela paketet får bilen att dra iväg till 100 km/h på 7,2 sekunder. Trots fina siffror för effekt och prestanda uppges motorn bara dra 0,65 l/mil och ha ett koldoixidutsläpp på 154 g/km.

Visst är många av bilens attribut läckra och förhoppningsvis får vi se några av dessa i en framtida bil från Renault. Grejen är ju den att många koncept blir en besvikelse när de kommer i produktion. Se bara på Laguna Coupé Concept som var så läcker nere på Frankfurtsalongen. De senaste spionbilderna avslöjar något helt annat.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!