080909-renault-megane-nya

Renault Mégane III officiell

För en dryg vecka sedan lyckades en spansk sajt prångla ut lite officiella bilder på nya Renault Mégane, månaden innan världspremiären i Paris. Nu är bilen officiellt presenterad med text och nya bilder samt några videos.

Nu är nya Renault Mégane officiell, tredje generationen av fransosernas golfklassutmanare. Även om Renault enbart skickat ut officiella bilder och information om femdörrarsmodellen så kommer antagligen även tredörrarssyskonet att göra sällskap när nykomlingen ska showa nere i Paris nästa månad.

Med nya Mégane gör Renault en nysatsning i kompaktsegmentet. Linjeföringen är helt ny jämfört med dagens generation. Renault kallar formspråket för sportigt.

Mégane (som femdörrars) är 4,3 meter lång och har ett axelavstånd på 2,64 meter. Spårvidden är 1,55 meter. Med dessa siffror lovar fransmännen rymliga innerutrymmen, bland annat säger man att armbågsutrymmet är bäst i segmentet. Trots att nya generationen är större och rymligare än förra har man lyckats sänka bilens vikt med i genomsnitt åtta kilo.

De åkande i bilen får ta del av en högre finish av paneler och material än tidigare samt en massa teknik som är ny för just Mégane. Det handlar bland annat om en helt ny instrumentbräda med mätartavlor som kombinerar analogt med digitalt. Till exempel finns det en färgkodad farthållare/begränsare som vid aktivering visar vald hastighet på övre delen av hastighetsmätaren. Med hjälp av färger kan man se när den inställda hastigheten närmas och uppnås. Nytt på insidan för Mégane är ett nyutvecklat nyckellöst lås- och tändingssystem, automatisk parkeringsbroms, bluetooth-kompabilitet, ett nyutvecklat DVD-baserat navigations- och ljudsystem. Sitter man i baksätet är det bara att vrida huvudet 180 grader för att få en överblick (så klart måste hatthyllan/insynsskyddet plockas bort) över det rymliga bagageutrymmet som sväljer 405 liter, bland de bästa i klassen enligt Renault.

Renaults ingenjörer har jobbat hårt på att få mer känsla och underhållningsvärde som förare samt komfort för alla åkande. Bilens styrning har förfinats med bättre precision jämfört med tidigare. Styrservon är ny för snabbare respons och bättre förmedling till föraren. Bakhjulsupphängningen är av halvstel typ med styvare fjädring och låg vikt. På så vis ska man ha fått till en bil med goda kurvegenskaper samtidigt som komforten inte förtas.

Motormässigt kommer nya Mégane med en hel uppsjö diesel- och bensinmotorer.

På dieselsidan erbjuds från start bekantingarna dCi 85 och dCi 105 tillsammans med de nykompletterande dCi 90 och dCi 110. Alla dessa fyra maskiner har koldioxidutsläppshalter som ligger på 120 gram per kilometer eller lägre. Men inte nog med det, det finns även en större dieselmaskin med från start, dCi 130 som erbjuder koldioxidutsläpp på 135 gram per kilometer. Inom kort kommer dieselpaletten att kompletteras med en dCi 160 kombinerad med manuell växellåda samt en dCi 150 som matas till en automatlåda. Om dessa båda kommer till Sverige är osäkert.

På bensinsidan erbjuder fransmännen fyra motorer som kompletteras av en femte till våren. 1,6 16V med 100 respektive 110 hästkrafter, 2,0 16V med 140 hästkrafter samt TCe 180, där akronymen står för Turbo Control Efficiency.

Motorn som kompletterar bensinfloran under våren 2009 är TCe 130 som sägs erbjuda prestanda som en 1,8-litersmotor (130 hk) och ett vridmoment som en tvålitersmotor (190 Nm).

En etanolmotor kommer också, antagligen redan i början av nästa år.

På säkerhetssidan har Renault som vanligt lagt ner mycket energi vilket mynnat ut i bland annat dubbla sensorer vid påkörning från sidan samt dubbla sidokrockkuddar. Nya Mégane är till 95 procent återvinningsbar och tolv procent av alla plastdetaljer kommer från återvunnet material.

På Parissalongen nästa månad är det alltså världspremiär, kort därefter sätter försäljningen igång och år 2010 ska hela modellpaletten vara komplett med bland annat kombimodell, en coupé och en cabriolet.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr