110611-renault-megane-265

Renault Mégane Trophy 265

Franska Renault har dragit skynket av nya Renault Mégane 265 Trophy, den snabbaste serietillverkade bil Renault någonsin byggt.

Nya Mégane RenaultSport 265 Trophy bygger på vanliga Mégane RS men begåvas med Cup-chassiet. RS 265 Trophy har samma tvåliters fyra som i vanliga RS men har fått ett högre laddtryck vilket medfört en högre effektkurva. Nu laddar turbon 2,5 bar och ger 15 extra hästkrafter och 20 newtonmeter mer än RS, vilket betyder 265 hästkrafter och 360 newtonmeter i Trophy. Förbrukning vid blandad körning hamnar på 0,8 liter per mil, utsläppen ligger på 190 gram koldioxid per kilometer.

0-100 kilometer i timmen snabbas på med en tiondel. Nya siffror för acceleration och toppfart är 6,0 sekunder respektive 254 kilometer i timmen. För att visa att det är just en så snabb Renault man har köpt märks bilen med två nya lackfärger, en i metallicgul och en i metallicsvart. Taket är svart på 265 Trophy och hjulen på 19 tumInuti får Trophyn Recarostolar med gula säkerhetsbälten. 

Renault är noga med att understryka att det här inte är uppföljaren till monstret R26.R, utan en specialversion av vanliga RS. Mégane RS Trophy 265 kommer endast byggas i 500 exemplar, men inget av exemplaren kommer till Sverige. Men man ska inte misströsta. Som vi kunde rapportera om i tisdags så ska en ännu värre version släppas den 17 juni. Den versionen kommer antagligen försöka tvåla till R26.R:s rekordtid (för framhjulsdrivna bilar) runt Nürburgring, som var 8 minuter och 16,9 sekunder när det begav sig.

Uppdaterad 13 juni 09:53

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!