091125-twingo-gordini-rs

Renault Twingo Gordini RS – ränderna är tillbaka

För bara några veckor sedan fick vi veta att Renault planerade att nylansera Gordini-namnet. Nu är det första Gordini-bilen här. Twingo RS blir först ut med Gordini-namnet, den klassiska blå färgen och självklart de två vita ränderna.

 En ny Renault lackad i Malte Blue Metallic och med två vita ränder som löper längs med hela bilens ovansida kan bara betyda en sak – Gordini är tillbaka! Det klassiska tilläggsnamnets återkomst annonserades för bara några veckor sedan och redan nu är den första bilen här. Med alla de klassiska Gordini-attributen ska Twingo RS locka nya köpare.

Gordini-tillägget innebär inte att Twingon blir snabbare. Mekaniskt är Twingo Gordini RS samma bil som vanliga Twingo RS. Det är inget fel med det, 1,6-litersmotorn har skrämts upp rejält från vanliga Twingons 60 eller 75 hästkrafter (beroende på utförande) till 133 hästkrafter. I standardutförande levereras Gordini RS med sportchassi och 17-tumshjul. Ett extra hårt Cup-chassi kan väljas till.

Utseendemässigt skiljer sig Gordini RS från vanliga Twingo RS på en mängd sätt. Twingo RS har en förhållandevis avskalad och rå kaross, befriad från krom och utsvävande detaljer. I Gordini-utförande blir Twingon desto mer uppseendeväckande. Förutom den blå färgen och de vita ränderna syns vita backspeglar och vit takspoiler, vita detaljer i frontspoilern och inte minst fälgarna som kan fås med antingen svarta eller blå diamantskimrande inlägg. Vi får ännu inte se några bilder på interiören, Renault är dock vänliga nog att beskriva nyheterna. RenaulSport-stolarna som kramar om lite extra på sidorna är klädda i läderklädsel i svart och blått om vartannat. Dörrsidorna är klädda i blått skinn precis som växelspaken, medan ratten är svart och blå med två vita ränder som markerar mittläget.

Gordini RS är tänkt som en lite lyxigare variant av Twingo RS. Utrustningslistan innefattar automatisk luftkonditionering, automatisk helljusfunktion, regnsensor, farthållare, ESP (kan stängas av helt), CD-radio med rattknappar, anslutning för MP3-spelare, extra tonade bakrutor samt individuellt justerbara baksäten som gör att lastvolymen kan varieras mellan 285 dm3 och 959 dm3.

Prislappen kommer inte att avslöjas förrän den 15 februari då orderböckerna öppnas. Det är oklart om Gordini RS kommer att tas till Sverige. 

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!