Renault Twin'Run

Renault Twin’Run – nytt V6-monster med 320 hk

Renault fortsätter sin tradition att bygga små och vansinniga mittmotorsportbilar. Den senaste heter Twin’Run och har 320 hästkrafter på bakhjulen men ger också en bild av nya Twingo.

Det börjar så sakteliga närma sig för lanseringen av nästa generation Renault Twingo och av denna har vi redan fått en skymt i form av konceptbilen Twin-Z. Nu kommer nästa konceptbil som även den ger en föraning om hur nästa Twingo kommer att se ut. Men den alldeles nya konceptbilen Renault Twin’Run är mer än så, den är nästa led i fransmännens långa och stolta tradition att bygga tokroliga mittmotorversioner av sina minsta modeller.

 Det började med Renault 5 Turbo på 1980-talet och fortsatte med Clio V6 på 2000-talet och nu kommer Twin’Run. Bakom föraren men framför bakaxeln sitter samma längsmonterade V6-motor som finns i Laguna, Espace och Latitude men även används i Megane Trophy-bilarna. I Twin’Run ger 3,5-literssexan 320 hästkrafter vid 6 800 r/min och 380 newtonmeter vid 4 850 r/min. All kraft skickas till bakhjulen via en diffbroms och en sexstegad sekventiell låda. 0-100 km/h ska gå på 4,5 sekunder och toppfarten är 250 km/h.

 Twin’Run är tyvärr allt annat än en gatreggad Twingo, det är förmodligen bara karossformerna som kommer att återfinnas på nya Twingo när den lanseras nästa år. Renaults designavdelning har som synes hämtat mycket inspiration från åttiotalets Renault 5 och det ser ut som att Renault väljer att satsa på en retromodern design.

 Under glasfiberkarossen finns ett avancerat rörramschassi och för att bilen inte ska bli för baktung har bensintanken monterats där fram. Viktfördelningen är 43/57 och totalvikten är 950 kilo.

 Kupén är klart racemässig med skalstolar, nakna rör och alcantara-klädsel. Motorn är avskild från kupén endast med en tunn plexiglasskiva. Det enda som påminner om en vanlig personbil och som vi sannolikt kommer att få se även i nya Twingo är den lilla instrumenpanelen med en vit sarg och en 5,5-tums LCD-skärm som visar hastighet och annan fordonsinformation. På vardera sida om den stora, röda startknappen finns en oljetempmätare och en vattentempmätare, även de en liten hyllning till gamla R5 Turbo.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!