Renault Twizy Cargo – elbilen som transportbil

Frankrike har en god tradition av kompakta transportbilar. Frågan är dock om man inte tagit just det kompakta ett steg för långt när nu city-elbilen Renault Twizy kommer i Cargo-version.

Frankrike har en lång tradition av kompakta transportbilar, så som Peugeot 404 Pickup, Citroën 2CV AK400 eller Simca 1100 ”Fixaren”. Inte minst har Renault gjort flera generationer av små transportbilar, från dagens Renault Kangoo via Renault 5 Express till klassiska Renault 4 Fourgonette (som ju var med i filmen ”Trafic”). Alla dessa är dock av en storlek betydligt större än den transportbil företaget nu visar upp – Renault Twizy Cargo.

Elbilen Renault Twizy har, trots ett ganska högt satt pris, fått ett gott mottagande och är en ganska vanlig syn på gatorna i exempelvis Paris. Även här i Sverige har vi på senaste tiden sett några exemplar även om bilen lanserats rätt nyligen. Normalt sett har Twizy plats för två personer, placerade bakom varandra och tämligen utsatta för vädrets makter (då bilen i standardutförande saknar stora delar av det som kan betecknas som dörrar). 

I den nya Cargoversionen har baksätet ersatts av ett låsbart och väderskyddat bagageutrymme. Det är dock knappast något jätteutrymme som öppnar sig, utrymmet rymmer 180 liter eller 75 kg. Som jämförelse kan sägas att en Porsche 911 rymmer 125 liter och en Volvo V40 hela 335 liter (med uppfällt säte). Marknaden riktar sig snarare till transportörer av mindre paket, typ hemkörning av pizza.

Precis som vanliga Twizy finns Twizy Cargo i två versioner, med fem eller 17 hästkrafter, goda för 45 respektive 80 km/h. Ingångspriset i Frankrike är satt till 8 080 euro, vilket motsvarar drygt 70 000 svenska kronor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr