090217-rinspeed-ichange

Rinspeed iChange visas inför Genèvesalongen

I slutet av förra året visade schweiziska Rinspeed skisser på ett minst sagt annorlunda koncept. Nu visas de första bilderna på bilen som ändrar storlek beroende på hur många som åker i den.

 Strax innan årsskiftet fick vi ett smakprov på vad som såg ut som en högst annorlunda miljöbil.  Rinspeed iChange  beskrivs kanske bäst som en 1-2-3-sitsig sportelbil. I fokus ligger miljövänligheten. iChange ska först och främst vara miljövänlig. Och tack vare en vikt på endast 1 050 kilo och en elmotor på 150 kW blir den droppformade bilen det. Men Rinspeed har inte nöjt sig med att göra bilen lätt och eldriven. De har valt att gå ett steg längre.

Som namnet antyder så är iChange en föränderlig bil. Den kan troligtvis kallas världens första bil som ändrar form beroende på hur många som åker i den. I grundläget är iChange ensitsig, men med en enkel knapptryckning höjs det sluttande taket och ger plats för två passagerare på vardera sida snett bakom föraren som sitter i mitten. Den här lösningen gör att luftmotståndet är lägsta möjliga när endast föraren sitter i bilen. När baksätespassagerarna hoppar in ökar luftmotståndet och bilen går tyngre. Den låga bilen (103 centimeter) har inga dörrar, entrén sker i stället genom att hela taksektionen höjs. 

Det är inte bara konventionella dörrar som har fått ge vika för nymodigheter på iChange. I stället för en nyckel öppnas bilen med en iPhone. Äppelmobilen ska kunna sköta de flesta funktionerna på iChange, instrumenteringen är därför mycket spartansk. Harman Kardon står för ett avancerat infotainmentsystem med löstagbara tv-skärmar. 

Kraften lagras i lithiumjonbatterier som kommer i två olika uppsättningar, en för kortare sträckor och en för längre. Rinspeed avslöjar inte hur långt bilen ska kunna ta sig, däremot hur snabbt. Den låga vikten och den starka elmotorn ger en 0-100 km/h-tid på strax över fyra sekunder och en toppfart på 220 km/h.

Rinspeed grundare Frank M. Rinderknecht är en man med visioner. iChange är bara ett koncept och lär inte heller bli mer än så, men Rinderknecht är övertygad om att bilar som iChange är lösningen på framtidens tranporter.  Han sammanfattar sina tankar på följande sätt:”  If we want to maintain our individual mobility in the future we have to rethink the car in its entirety, without taboos. Most of all, we have to take its ecological aspects into consideration. And in the end everyone has to personally answer the same question: Am I ready and willing to change myself, do and can I change?”

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!