Första generationen hade endast tvådelat baksäte med mittkonsol, lyxigt! Foto: Andreas Libell

Robin Törnros: Porsche Panamera – ge mig mera

Vår nya artikelserie bjuder på redaktions–medlemmarnas högst personliga svar på en av livets viktigaste frågor. Näst på tur är Robin Törnros som här och nu reder ut vilken bil du ska ha.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Mina kollegor har tidigare guidat dig genom vilken bil du ska köpa. Valen har varit höga och låga, allt från Skoda Yeti, BMW i3 till Mercedes-cabrioleter. Men en sak har de alla gemensamt, de har fel. Bilfloran i mitt och mina kollegors garage är en brokig samling och ett bevis på att vi överhuvudtaget inte lever som vi lär. En lyxtoyota med jätte-V8, gammal Lancia, Citroën Berlingo, en nästan fyrtio år gammal Bentley eller en Land Cruiser för att chefen tycker sig behöva en stor bil som tar sig fram överallt för att han råkat avla tre barn.

Panamera är en riktig komfortkryssare men gör inte bort sig när vägen svänger. Foto: Andreas Libell

LÄS ANDRA ”DEN HÄR SKA DU HA” HÄR! 

Porsches första fyrdörrarssedan har liksom suven Cayenne blivit både bespottad och hyllad. Oavsett vad din åsikt är så kan Panamera vara en av världens bästa bilar, en sådan där som är bra på det mesta och är den perfekta kompromissen mellan rymlig praktisk familjebil och sportvagn. Visst har designen hos den första generationen som lanserades 2010 vissa egenheter som gör att bakändan påminner om Ringaren i Notre Dames rygg. En kompromiss som gjordes för att baksätesåkarna skulle få acceptabelt med huvudutrymme, och en knöl som med åren åtminstone i mina ögon ger Panamera en snygg unik profil.

Jag har liksom flera kollegor ett gravt Blocket-missbruk där jag minst fem gånger om dagen vänder mig till det fascinerande scrollandet och dagdrömmandet bland de senaste bilannonserna. För några månader sedan kom det jag väntat på. Begagnatpriserna för Porsche Panamera har äntligen klivit ner under 300 000 kronor. Det må vara lätt att förföras av modellerna med tilläggsnamn som S, GTS och Turbo men det är för amatörer. De verkliga guldkornen stavas endast Panamera eller Panamera 4. Fördelarna med de mindre creddiga versionerna är många men de allra mest tilltalande är skick, ägandekostnad och inköpspris.

1 av 2: Luckan öppnar brett och här ryms mycket packning, lite hög lasttröskel. Foto: Andreas Libell
2 av 2 Foto: Andreas Libell

Till skillnad från sina vassare syskonversioner har de troligen fått leva ett mer stillsamt liv som inte slitit lika hårt på dyra reservdelar. V6-motorn med 300 hästkrafter räcker gott och klarar sig på runt litern milen, och är du som jag och ska köra året runt bör du köpa en Panamera 4 för fyrhjulsdriften. Trots att Panamera är en milslukare av rang har de flesta begagnade inte rullat särskilt långt, omkring 15 000 mil. Den billigaste på Blocket just nu har rullat drygt 17 500 mil och kostar 269 900 kronor, det är mycket bil för pengarna med tanke på att de kostade uppåt miljonen som ny.

Den sjuväxlade dubbelkopplingslådan är en fröjd att handskas med men för puritanen finns även ett fåtal Panamera med manuell låda vilket tar dig så nära en fyrdörrars 911 du kan komma. Livet är för kort för att köra tråkiga bilar.

PROVKÖRNING: Porsche Panamera

…eller köp någon av dessa

Cirka 50 000 kr. Foto: Glenn Lindberg

BMW 728 E38

Den generation av 7-serie som är mest attraktiv med en någorlunda vettig motor och de går fortfarande att hitta i välskött skick.

Cirka 50 000 kr. Foto: Teknikens Värld

Lexus LS400

Den första modellen från det då nystartade Lexus 1989. En lyxvagn där japanarna inte kompromissade med något.

Cirka 20 000 kr. Foto: Glenn Lindberg

Volvo V70 XC

Med beprövad teknik i slutskedet av livscykeln är den på topp. Rullar långt, bekvämt och säkert i en smart förpackning som rymmer mycket.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!