Roding Roadster 23

Roding Roadster 23 – 950 kilo med 320-hästars BMW-motor

Här har vi en udda fågel, eller den fula ankungen kanske man skulle kunna säga med tanke på tidigare bilder. Roding Roadster 23 är en tysk lättviktsskapelse med turbomatad BMW-motor som inbjuder till trevliga bakvagnssläpp.

För sisådär fyra månader sedan fick vi in en handfull spionbilder från Nürburgring. På dessa såg vi en ny liten sportbil med ganska tung maskering. Roding Roadster 23 fick vi reda på att den hette.

 Då skrev vi att skönhet inte alltid sitter på utsidan och i fallet med Roadster 23 stämde det verkligen, för den här bilen hade inte ett uns av skönhet på utsidan, däremot tonvis på insidan. En av er läsare kallade bilen för ”en Mercedes SLS som haft intimt umgänge med en Audi R8”.

 Nu är Roding Roadster 23 officiellt presenterad – digitalt alltså, analog presentation blir det först nästa vecka på Genèvesalongen. I samband med dagens presentation har vi fått ta del av tre bilder och en skiss. Som vi ser är formerna fortfarande lite udda, om än inte lika galna som de vi såg på spionbilderna. Men det är väl att ta i om man säger att den fula ankungen har blivit en svan, eller?

 Som sagt, det är insidan som imponerar. Bilen, som byggs i tyska staden Roding, är ett lättviktsbygge med chassi och kaross i kolfiber. Det ger bilen en låg vikt på under 950 kilo.

 Den mittmonterade motorn kommer från BMW. Rak sexa på tre liter med turbomatning. Den ger 320 hästkrafter vid 5800 r/min och 450 newtonmeter mellan 1300 och 4500 r/min. Inte så imponerande tycker du kanske, men i en bil som vägen en bit under ett ton behövs inte mycket mer.

 Via en sexväxlad manuell låda och en Torsendiff når motorkraften 18-tumsbakhjulen som är skodda med 255/35-däck. När dessa får grepp mot asfalten sticker kärran iväg från 0 till 100 km/h på 3,9 sekunder. Toppfarten ligger på 285 km/h.

 Elasticiteten på femte växeln är imponerande. 80 till 120 km/h går på 4,0 sekunder. Det kan exempelvis jämföras med Porsche Boxster S med 315 hästkrafter som på femte växeln (sex totalt) gör 80-120 km/h på 6,7 sekunder. Förvisso väger Porsches drygt 400 kilo mer, men ändå.

 Förbrukningen på pappret ligger på 0,82 liter per mil.

 Bakom 18-tumshjulen hittar vi hålborrade och slitsade 328-millimetersskivor som greppar av fyra kolvar fram och två bak.

 En tuff detalj med Roadster 23 är förarens inställningsmöjlighet beroende på vad bilen ska användas till. Föraren ska enkelt kunna ändra stötdämparnas karaktär, bilens markfrigång, krängningshämmarna, samt toe- och cambervinklar.

 Interiört hittas Recaro-stolar med fyrpunktsbälten, multimediasystem med 6,1-tumsskärm, knappar för att ändra avgasljudets karaktär, stoppklocka med varvtidsräknade och mycket annat.

 En elektrisk version av Roding Roadster 23 kan också vara på gång. Förbränningsmotor plus elmotor sägs då ge 324 hästkrafter tillsammans och mäktiga 2497 newtonmeter. Om en sådan blir av återstår att se, först gäller det att få sålt de 23 exemplar som är tänkt att byggas av vanliga Roadster 23, där siffran alltså står för antalet tillverkade bilar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr