110307-rolls-royce-102ex

Rolls-Royce känner lite på elbilsframtiden

Rolls-Royce ska inte bygga en elbil, det är britterna noga med att understryka. Den eldrivna Phantom som står utställd i Genève är bara avsedd för testverksamhet och för att känna kunderna på pulsen.

I Genève kan bilsalongsbesökarna skåda vad Rolls-Royce kallar ett av de största initiativen som tagits av företaget på senare år. Britterna säger också att det är den första eldrivna superlyxbilen någonsin. Bilen de pratar om heter Rolls-Royce 102EX och är en eldriven Phantom, men tro inte att den ska sättas i serieproduktion.

Rolls-Royce säger klart och tydligt att det inte finns några planer på att sätta en eldriven Phantom i produktion, 102EX ska bara fungera som rullande testbänk. Rolls-Royce vill ta reda på om bilen kan ge en acceptabel räckvidd och om den fungerar i extrema klimatförhållanden, men inte minst om en eldriven Rolls kan leverera en riktig Rolls-Royce-känsla till kunderna. Rolls-Royce säger sig vara öppna för mjöligheten att använda eldrift på alla möjliga sätt, inte bara i en renodlad elbil utan även i en hybridlösning.

Det viktigaste är förstås vad potentiella kunder tycker om den eldrivna Rollsen. Vad de har att ta ställning till är en Phantom där den vanliga 6,75-liters V12:an har bytts mot två elmotorer och ett batteripaket. Batteripaketet består av fem NCM-celler och är sannolikt ett av de största som någonsin har monterats i en personbil med en kapacitet på 71 kWh. 102EX blir inte lika stark som en vanlig Phantom men 389 hästkrafter och 800 newtonmeter borde ändå vara tillräckligt. Det är dock mer än vad man kan säga om räckvidden som anges till cirka 200 kilometer. 0-100 km/h ska gå på knappt 8 sekunder och toppfarten begränsas elektroniskt till 160 km/h. Det stora batteripaketet gör 102EX tyngre än vanliga Phantom, Rolls-Rocye uppger en tomvikt på 2 720 kilo, att jämföra med 2 625 för vanliga Phantom. Batteripaketet väger faktiskt hela 645 kilo men eftersom den stora V12-motorn i Phantom inte heller är någon lätt pjäs blir viktökningen inte så stor.

Bilen på bilderna är visserligen uppkopplad med en sladd men Rolls-Royce utforskar även induktionsladdningens möjligheter. I fronten på bilen sitter en mottagarplatta som kopplar ihop sig magnetiskt mot en sändarplatta i marken. Systemet har 90 procents effektivitet jämfört med laddning via sladd och man behöver inte parkera bilen exakt rätt för att laddningen ska vara möjlig. Systemet har en felmarginal på 150 millimeter. 

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!