090218-rr-phantom-lyft

Rolls-Royce Phantom får lätt lyft

Även bilvärldens allra dyraste och lyxigaste bilar lider av tidens tand. Rolls-Royce Phantom har hängt med i sex år och förtjänar nu en lätt uppfräschning.

 BMW-ägda Rolls-Royce är en av de få lyckliga biltillverkare som knappast behöver bekymra sig för någon bilkris. Förra årets stora nedgång på bilmarknaden påverkade inte Rolls-Royce. Under fjolåret ökade Rolls-Royce sin försäljning med 20 procent jämfört med 2007. Det var femte året i rad som försäljningen förbättrades mot året innan. Den mest populära Rollsen var Phantom med lång hjulbas som stod för nära hälften av försäljningen.

För att inte riskera att den goda trenden mattas av lanserar Rolls-Royce 2009 års Phantom. Nytt för i år är ett lätt ansiktslyft, både för den långa och den ”korta” versionen. Även för det extremt tränade ögat kan det dock vara svårt att skilja 2009 års modeller från tidigare årgångar. De utvändiga förändringarna har skett i fronten där Phantom har fått låna den nedre spoilern från Phantom Coupé och Drophead. Enligt Roll-Royce ska även grillen ha genomgått vissa ändringar och blivit ”grundare” och fått en finish i rostfritt stål. Invändigt har det stökats om en del, främst i baksätet. Kontrollerna för klimatanläggningen, stereon och fönsterhissarna har flyttats till en ny träpanel monterad i dörrarna. Dessutom har en läslampa tillkommit i vardera C-stolpe.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!