090220-rolls-royce-200ex

Rolls-Royce visar nya 200EX i Genève

Det är inte varje dag anrika Rolls-Royce presenterar en helt ny modell. Men på Genèvesalongen i mars kommer det att ske, nästan. Rolls-Royce ska visa det nya konceptet 200EX, som sedermera ska förvandlas till en BMW 7-seriebaserad produktionsbil.

 Redan förra våren fick vi se två skisser som sades föreställa en Rolls-Royce som storleksmässigt ska placeras under storklumpen Phantom. Bilen, som tidigare gick under beteckningen RR4 men som nu har bytt namn till 200EX , blir därmed Rolls-Royces minsta modell. Speciellt liten blir den dock inte, plattformen delas med nya BMW 7-serie med lång hjulbas.

På Genèvesalongen i mars ska Rolls-Royces monter prydas av konceptet 200EX som förevisar den kommande modellen. Suffixet EX har Rolls-Royce använt på flertalet av sina konceptbilar som en hommage till prototypen 1EX från 1919 som användes för att testa och utvärdera chassin och tekniska lösningar.

Enligt ännu obekräftade uppgifter ska 200EX få ett axelavstånd som mäter hela 3 295 millimeter, vilket gör den nästan 20 centimeter längre än nya BMW 7-serie, och troligtvis jämnlång med 7-serien med lång hjulbas som ännu inte har lanserats. Trots att 200EX ser ut att bli dryga 40 centimeter kortare än storebror Phantom ska den erbjuda samma överflödiga komfort och lyx. Interiörbilderna visar ett baksäte som räcker mer än väl och en finish som ser ut att vara i klassisk Rolls-Royce-standard. En av de så Rolls-Royce-typiska detaljerna som väntas föras över till den mindre 200EX är de stilfulla självmordsdörrarna som kan stängas och öppnas via en knapptryckning. En något mer BMW-typiskt detalj är det iDrive-liknande multimediasystemet som styrs med en liten ratt. 

Drivkällan i 200EX blir en V12-motor på 500 hästkrafter som hämtas från BMW. Denna kopplas sannolikt till en sjuväxlad halvautomatisk låda. Även om 200EX förmodligen blir Rolls-Royce-lyxig och bekväm lär den bli den mest förarorienterade Rollsen hittills. När RR4-skisserna släpptes förra våren berättade chefsdesignern Ian Cameron den kommande bilen ska få ett något mer informellt utseende med betoning på aktiv körning. Den som hoppas på en fattigmans-Rolls hoppas dessvärre i onödan. Priset lär bli högt, brittiska Car Magazine har källor som pekar på ett pris omkring 2,2 miljoner kronor.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!