Rolls-Royce Wraith

Rolls-Royce Wraith – tre snabba från provkörningen

Hans Hedberg är inte rädd för spöken. Därför blev det han som fick åka till Österrike och köra det senaste spöket, Wraith, från Rolls-Royce.

Good morning Mr Hedberg! Ryktet på redaktionen berättar att du är och kör nya Rolls-Royce Wraith, var är du?

– Guten Morgen, eller ännu hellre ”Gruß Gott”! Befinner mig i Österrike, uppe bland bergiga serpentinvägar väster om Wien. V12-motorn med dubbelturbo på 624 hästkrafter får jobba lite!

Wraith, vad är det?

– Rolls-Royce satsning på en mindre coupémodell – baserad på R-R Ghost – ska finna kunder utanför det vanliga kundsegmentet. Modellnamnet är dock gammalt som gatan, förstås.

Klassisk design i vanlig ordning, men erbjuder Rolls-Royce någon ny teknik?

– Faktiskt! I nya ”Satellite Aided Transmission” arbetar växellåda och GPS-utrustning i symbios för att R-R-körningen ska flyta på extra bra. Inga ryckiga felaktiga upp- eller nerväxlingar innan eller efter kurvor, i stället löper allt på smidigt och elegant!

Allt om nya lyxcoupén Rolls-Royce Wraith går att läsa i Hans Hedbergs provkörning i Teknikens Värld nummer 21 som finns i butik 26 september.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!