Som testförare på Teknikens Värld får man ju köra ”allt”, från de billigaste småbilarna till Porsche och McLaren. Sällan har någon testbil gått så mycket som 1 000 mil. Nytt och fint är man bortskämd med. Det låter som drömmen, eller hur?
Men det finns nackdelar och här kommer den största: ska man ha en egen bil så hamnar man i den besvärliga sitsen att det jag vill ha, har jag inte råd med, och det jag har råd med vill jag egentligen inte ha.
Men en bil måste man ju ha, trots att det bara blir ungefär 1 000 privatmil på ett år. Och så måste det vara lite klokhet med i bilvalet också. En får ju lov att vara rädd om det anseende som vi på Teknikens Värld tror att vi har.
En bensinare är det kloka valet för mig som åker så lite och manuell låda ska det vara, båda fötterna ska användas när man kör. Och så vill man ju att det ska låta hyfsat när någon frågar ”vad har du för bil då?”.
LÄS ANDRA ”DEN HÄR SKA DU HA” HÄR!
”BMW 325”, lät tillräckligt bra för att jag inte skulle skämmas över svaret när jag köpte min. Letade på Blocket efter BMW 325. Det fanns flera hundra. En Touring skulle det vara för lastkapacitetens skull. Då försvann några stycken. Och bensinmotor, med så få mil som jag kör så passar det bäst. Då försvann massor. Och när jag till slut klickade på manuell så fanns det bara fyra begagnade kvar i hela Sverige. En av dem blev min.
Att den nu är tolv år gammal behöver man ju inte säga direkt. Däremot att den är trevlig att köra med sin inbyggda körglädje och anseendet att vara ett sportigt val, det framhåller jag gärna. Men ska man vara ärlig så är den egentligen inte bättre än någon annan tolv år gammal bil. I alla fall inte den jag fick tag i för ett par år sedan.
Hade en V70 innan och att motorn rasar i en sådan är oerhört ovanligt, det gjorde den dock i min. Jag blev snabbt tvungen att investera i något ”nytt” och 3-serie har förvisso lite mindre lastutrymme, men över 200 hästar får kompensera det. Efter att jag bytt ut de punkteringssäkra däcken så går bilen riktigt hyfsat. Den hade bara gått 14 000 mil när den blev min, så att motorn rasade även på denna var verkligen en överraskning. Av någon outgrundlig anledning sprack toppen, det var bara till att leta efter någon skrotad, exakt likadan. Där finns en fördel med mitt bilval. Det finns en hel del krockade BMW på skroten så att hitta en likadan motor var inte speciellt svårt.
Nu är den bytt och bilen går som en dröm… Nja den småhackar lite när den är kall, och annars också. Men jag vet varför.
När man handskas med en så pass känslig maskin som en BMW-motor är det viktigt att rätt sorts tändstift används för att den ska gå riktigt bra. De är nu inhandlade men ännu ej monterade. Så vill du ha en bil som ger rätt anseende till en inte alltför billig penning och gillar att byta motor själv, då är en begagnad BMW 325 det rätta valet.
PROVKÖRNING: BMW 3-serie
...eller köp någon av dessa
En 10 år gammal med inte alltför många mil kan du få för under 120 000 kronor. Hyfsat lastutrymme. Bensinsexan är inte snål, men trevlig! Kan vara svår att hitta med manuell låda.
Lastförmåga utöver det vanliga och dessutom finns det ganska många att välja på. Sikta på den sista innan modelluppgraderingar och facelift. De är de bästa slitvargarna.
En bil för bara dig och din käresta. Flytta prylar får du göra i en annan bil. Finns med hardtop så den kan användas året runt. En bil som förmodligen inte faller i värde.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.