100331-rysk-saab-fabrik

Rysk Saab-fabrik kan öppna redan i år

Planerna på en Saab-fabrik i Ryssland är allt annat än skrinlagda. I en intervju med den ryska nyhetssajten Slon berättar Vladimir Antonov att en Saab-fabrik kan öppnas i Kaliningrad om sex till nio månader.

Det var inte länge sedan Spyker-finansiären Vladimir Antonov vädrade sina planer för en rysk Saab-fabrik i en intervju med SVT Rapport. Nu berättar Antonov mer om planerna i en intervju med nyhetssajten Slon.ru. Enligt Antonov är planerna långt gångna och syftet är att bygga bilar som prismässigt kan konkurrera med billigare bilar, till exempel Ford Focus.

– Jag tror att en avsiktsförklaring om utbyggnad av produktionen i Ryssland kan undertecknas nästa månad. Troligtvis kommer produktionen att vara i Kaliningrad. Det skulle vara logiskt eftersom vår banks huvudkontor ligger där och det finns kompetent personal, säger Antonov till Slon.ru.

Det är inte tal om att en helt ny fabrik ska byggas. Fabriken finns redan i Kaliningrad där den privatägda biltillverkaren Avtotor har sin verksamhet. Avtotor har tidigare tillverkat bilar på uppdrag av Chevrolet, Opel, Kia och BMW. Antonov säger att målet är att tillverka 10 000 bilar per år. En förutsättning för att projektet ska bli lyckosamt är att bilarna blir billiga. Antonov är inte helt tydlig med vilka bilar som ska byggas och hur men de ska baseras på 9-3 och 9-5. Det är teknik som delvis redan sålts till kinesiska BAIC. Hur det än blir så ska bilarna bli billiga. Prismässigt ska de vara jämförbara med Ford Focus. Produktionen ska enligt Antonov kunna vara i gång redan om sex till nio månader.

Att Antonov inte är General Motors favorit har framgått med all önskvärd tydlighet. Han tvingades bort som delägare i Spyker innan Saab-affären kunde slutföras men han säger själv att han köptes ut med pengar som Spykers vd Victor Muller har lånat av Antonovs banker. Han är dessutom finansiell rådgivare åt Muller. Antonov vet inte hur GM kommer att ställa sig till de ryska fabriksplanerna.

– Vad ska man göra? Jag har inget samband med GM, jag har bara kontakter med Spyker. Och om de själva anser att det är möjligt att utveckla ryska versioner av Saabs bilar så kommer de att göra det, GM har ingen rätt att stoppa dem eftersom tekniken i gamla 9-3 och 9-5 inte tillhör GM, utan Saab.

Avslutningsvis tror Antonov att Saabs image kommer att förändras efter alla år under GM-flagg.

– Jag räknar med att nya 9-5 och 9-3 som släpps 2012 väsentligt kommer att förändra bilden av Saab. Saab har alltid varit ett unikt märke som inte går att jämför med Audi eller BMW. Saab har alltid haft egna köpare som har valt Saab för att det är en annorlunda bil. Nu är målet att återigen göra Saab annorlunda, det är ingen lätt uppgift men det kommer att gå.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!