Foto: Volvo Cars

Så försvarar Volvo elbilarnas nya däck

Beskedet att Volvo utrustar alla sina elbilar med året-runt-däck har mötts av skarp kritik. Nu försvarar Volvo däckvalet. ”Det är ett avsevärt bättre däck än det som vi klassiskt känner till som all season-däck”, säger Volvos experter.

I samband med lanseringen av nya elbilen C40 Recharge förra veckan avslöjade Volvo Cars vd Håkan Samuelsson att Volvos elbilar kommer att säljas med året-runt-däck i stället för sommar- och vinterdäck. I dag går Volvo ut med mer information om de så kallade Recharge-däcken.

Enligt Volvo är Recharge-däcken de första året-runt-däck som uppfyller energieffektivitet i klass A, vilket ska göra att de minskar energiförbrukningen med åtta procent jämfört med nordiska eller centraleuropeiska friktionsdäck i klass C. Däcken ingår i standardutrustningen på alla marknader i norra och centrala Europa. Kunderna kan köpa till riktiga sommar- eller vinterdäck som tillval.

Volvo lyfter särskilt fram miljöaspekten i att bilarna bara behöver en uppsättning hjul då tillverkningen av aluminiumfälgar minskas. De påpekar också att däcken ska erbjuda den bästa balanserade säkerhetsprestandan sett över hela året. I nästa mening förklarar Volvo dock att Recharge-däcken inte är det bästa alternativet för alla. Bilägare i områden som ofta har vinterförhållanden rekommenderas att ha traditionella friktionsdäck eller dubbdäck.

Däcken som satt på den C40 Recharge som visades upp kom från Pirelli, men Volvo uppger att Recharge-däcken kommer att finnas i flera olika fabrikat. Foto: Erik Wedberg / Teknikens Värld

– När det gäller däck tror vi att våra kunder förstår hur det är när det är torrt och varmt och man förstår också att man har mycket lägre grepp när det är snö och is och att man anpassar fordonet efter det, säger Jan Ivarsson, senior safety expert på Volvo Cars Safety Centre till Teknikens Värld.

– Det som inte är så tydligt är temperaturerna som är däremellan. Om man ser över ett helt år så växlar temperaturen från varmt till väldigt kallt och det finns stora partier som har mittemellantemperatur, till exempel i Göteborg i dag där det är runt nollan och torrt eller vått väglag.

Hur skiljer sig Volvos Recharge-däck från tidigare året-runt-däck?
– Om man tittar på greppet som olika däck erbjuder så finns det ett område där vi har gjort en kraftig förbättring med Recharge-däcken. Vi har ökat greppet i mittemellantemperaturerna.  Vi har gjort en kraftig förbättring sett över hela året. Det är speciellt bra i temperaturer runt noll. Men när det är isigt och snöigt så rekommenderar vi att man har ett vinterdäck på sin bil, säger Jan Ivarsson.

Recharge-däcken kommer att slitas snabbare än sommar- och vinterdäck eftersom de körs året runt, hur lång livslängd har de?
– Den här generationen däck har 50 procent längre livslängd än tidigare generationer så det är en stor förbättring som är gjord, säger Stefan Sällqvist som är ansvarig för hjul- och däckutveckling.

– De har samma livslängd som sommardäck. Alla egenskaper har höjts. Väldigt mycket pengar har spenderats i industrin på att ta fram de här däcken. Våra leverantörer säger att om vi hade kommit med de här kraven på ett A-klassat däck med det breda spektrat av användningstemperatur för 2-3 år sedan så hade de skrattat åt oss. I våra mätningar har vi kommit fram till att det här däcket presterar likvärdigt eller bättre än ett sommardäck på vått underlag, oavsett temperatur. Våtgreppet är alltid lika bra eller bättre än de sommardäck som det jämförs med.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!