Foto: Patrik Lindgren

Så lurar fartsyndarna kameran

Sätten att lura polisens hastighetskameror är både många och sofistikerade. Fler och fler svenskar har börjat använda sig av det vanligaste sättet att komma undan – att fälla ner solskyddet.

Att köra för fort. Om det beror på att bilföraren är sen till ett viktigt affärsmöte, har bråttom hem till sin bättre hälft, är ouppmärksam, lyssnar på tyska upptempolåten Faster, Harder, Scooter på högsta volym eller helt enkelt blivit beroende av fartens berusning är oklart. Men sanningen är att många svenskar kör snabbare än den tillåtna hastigheten på våra vägar.

Vissa som inte ens kör för snabbt med uppsåt åker dit i något av Trafikverkets cirka 1100 kameraskåp. Andra notoriska fortkörare verkar likt den vandrande vålnaden kunna köra vidare – utan att bli avslöjad.

Sätten som svenska fartsyndare använder sig av är både många och sofistikerade. Det verkar inte finnas några gränser på uppfinningsrikedomen när det gäller att komma undan lagens långa arm (se separat faktaruta). Det allra vanligaste sättet att bli oidentifierbar är att fälla ner solskyddet för ansiktet. 

2012 bötfälldes 67000 fortkörare som registrerats av fartkameror. Totalt registrerades 229758 fortkörare och cirka 200000 av dessa ansågs utredningsbara.

– 35 procent av alla registrerade fortkörningar från kamerorna leder till böter, säger Anders Drugge, chef vid ATK-sektionen, vid rikspolisstyrelsen i Kiruna som utreder uppgifterna från kameraskåpen.

Vad beror det på att resterande 65 procent inte kan bötfällas?

– Lejonparten handlar om yttre förhållanden bland annat regn, vind, snö, dis och dimma. Eller smutsiga vindrutor och registreringsskyltar, säger Anders Drugge.

Hur stor andel försöker komma undan genom att till exempel fälla ner solskyddet?

– Inte så stor. Från 2006 då fartkamerorna togs i bruk fram till 2010 ökade antalet som fällde solskyddet, säger Anders Drugge. Sedan dess har andelen varit relativt konstant. 

Även i andra delar av Europa har det för vissa fartälskare närmast blivit en livsuppgift att lura fartkameran.

Vissa går längre än andra. En tysk medborgare gäckade polisen på ett annorlunda och inte så lite utstuderat sätt 2008. I Tyskland är det nämligen så att enbart föraren – och inte passageraren – fotograferas i fartkamerorna. Hon eller han har importerat eller köpt en högerstyrd Audi A4 och passerar då fartkamerorna utan att själv fastna på bild vilket hänt ett flertal gånger. Men för att retas lite har tysken ­placerat Animal, trummisen i tv-serien ”Mupparna”, i vänstra framsätet.

10 metoder för fartsyndarna att lura kamerorna

Nedfällt solskydd. Det vanligaste sättet är ett nedfällt solskydd där förarens ansikte döljs.

Hand över ansiktet. Internetsajten infoz.se ger det konkreta tipset: ”Håll handen för ansiktet när du är på väg att passera en fart­kamera. Placerar du handflatan över munnen och spretar med fingrarna så har du fullgod syn samtidigt som du effektivt döljer ditt ansikte.”

Rånarluva eller annan maskering över ansiktet. Om man får tro vissa internetsajter, en metod som används av notoriska fartsyndare på vägsträckor med många fartkameror.

Slalomglasögon med spegeleffekt. Stora sådana med användning tillsammans med keps gör det svårt att identifiera föraren.

Spray eller film på registreringsskylten. Det finns flera produkter på marknaden, inte alla fungerar. För det vanliga ögat syns registreringsnumret men för kameran snett uppifrån blir siffrorna och bokstäverna suddiga.

Sänkt hastighet förbi kameraskåpen. Används av många på de svenska vägarna men det gäller att hålla koll på var skåpen står.

GPS med utmärkta kameraskåp. En hjälp på traven förstås då navigatorn varnar att det är dags att sänka hastigheten.

Ingen regskylt eller smutsig skylt fram. Kan dock kosta 1500 kronor i böter för felaktig skyltning.

Köra förbi kameran i vänster körfält. Radarn kan mäta hastigheten och kameran kan fota i båda körfälten. Vid omkörning vid kameran mäts båda fordonens hastighet men det framgår inte av bilden vilken av bilarna som kör för fort.

Hävda att kameran mäter fel hastighet. En anställd vid rikspolisstyrelsen i Kiruna gjorde 2011 rättssak efter att ha fotograferats i för hög hastighet av en fartkamera utanför Kiruna. Mannen hävdade att fartkameror mäter fel och hade utdrag från uppmätta hastigheter med sig. Luleå Tingsrätt dömde dock polisen till böter, enligt Dagens Nyheter.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!