Den 4 december är det dags för årets LA Auto Show och som vanligt arrangeras en stor designtävling. I år är temat hur 16-23-åringar kommer att använda sina bilar år 2030. Audi, GM, Honda, Mazda, Nissan och Toyota har låtit sina amerikanska designavdelningar ta fram bidrag till tävlingen och bilarna som framträder på skisserna är vitt skilda från dagens bilar och minst sagt extrema.
GM:s förslag heter Car Hero, vilket anspelar på den populära tv-spelsserien Guitar Hero. GM tänker sig att framtidens körupplevelse ska vara mycket lik ett spel. Inne i det stora hjulet ska man sitta och tävla mot bilen för att samla poäng och vinna tillgång till nya egenskaper.
Audis bidrag heter eOra och eSpira. Bilarna ska vara inriktade på extrema köregenskaper och kontrolleras förarens tankar och minst kroppsrörelser.
Honda Helix ser aningen mer konventionell ut på bild men sett till tekniken är det en helt annan sak. Hondas designteam har tagit fram en bil som ska koppla upp sig mot förarens DNA och därmed kunna anpassa sig i form, färg och material.
Mazda—designerna har inte gått riktigt lika långt utan föreställer sig i stället Souga – en ekologisk bil som ska kunna designas och konstrueras av köparen via en hemsida, under inrådan av en ”virtual design mentor” som ser till att bygget håller sig innanför ramarna för vad som är möjligt.
V2G är Nissans förslag på en framtida pendlarbil. Bilen ska vara helt ekologiskt neutral och helt anpassningsbar efter kundens önskemål.
Toyota går också på anpassningsspåret och presenterar sitt bidrag LINK. Fattiga studenter ska färdas i de små och enkla bilarna som bildar ett slags socialt transportnätverk. LINK SKINZ ska kunna laddas ned för att förändra bilens form. Hjulen är tillverkare i ett elektrisk ledande material som förvandlar friktion till el som lagras i batterier.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.