Foto: MAXSAROTTO

Så ska Alfa Romeo tredubbla försäljningen

Storchefen Sergio Marchionne har sagt att Alfa Romeos försäljning ska öka från dagens 100 000 till 300 000 på bara tre år. Nu berättar Alfas Europachef hur det ska gå till.

År 2016 ska Alfa Romeo sälja omkring 300 000 bilar per år, enligt Fiat-chefen Sergio Marchionnes plan. Det är ett försäljningsmål som enligt många bedömare är alltför optimistiskt med tanke på att det endast såldes 101 000 Alfa-bilar under 2012, men Alfa Romeos Europachef Louis-Carl Vignon säger nu i en intervju med Automotive News Europe att det inte alls är omöjligt. Enligt Vignon har Alfa Romeo flera spännande produktlanseringar på gång och det troligaste är att man till och med kommer att överträffa försäljningsmålet.

 Alfa Romeos modellutbud är i dagsläget högst begränsat, MiTo och Giulietta är ensamma men får snart sällskap av lilla sportbilen 4C. 4C börjar säljas i juni med pris från 55 000 euro för standardmodellen medan den så kallade 4C Opening Edition med kolfiberinlägg i strålkastarna börjar på 60 000 euro, motsvarande 500 000 kronor.

 4C blir förstås inte någon volymmodell som kommer att rädda Alfa Romeo och det är Vignon medveten om men han påpekar att det är viktigt att ha en modell som väcker uppseende kring märket. Det smala produktutbudet är just nu Alfa Romeos största problem.

 – I dagsläget är vi med och konkurrerar i ungefär fem procent av den globala bilmarknaden men år 2016 ska vi vara med och tävla i 32 procent av den globala marknaden, säger Vignon till Automotive News Europe.

 Efterträdaren till 159 – Alfa Romeo Giulia – är kraftigt försenad med det är Giulia sedan och kombi som ska stå för merparten av Alfa Romeos försäljning 2016. Enligt Vignon ska man sälja ungefär 100 000 Giulia-bilar. De nuvarande modellerna Giulietta och MiTo väntas stå för 90 000 respektive 50 000 sålda bilar per år medan en kommande mellanstor suv beräknas komma upp i 40 000 enheter. Det har talats länge om en ny flaggskeppsmodell baserad på Maserati Ghibli och denna sägs nu få premiär 2015. Samma år blir det premiär för den hett efterlängtade Spider-modellen som samutvecklas med Mazda.

 Hur blir det då med Alfa Romeos sedan länge omtalade och mångårigt försenade comeback i USA? I år ska det äntligen bli av, avslutar Vignon.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr