100525-stöldskydd-bilar

Så stöldsäkra är bilarna

Fyra av tio nya bilar har inte tillräckligt stöldskydd. Det framgår av försäkringsbranschens senaste genomgång av stöld- och inbrottsskydd. Hur ligger din bil till i listan?

Stöldskydd kan vara en nog så viktig faktor när bilköpet ska göras men som privatperson är det svårt att få en uppfattning om hur säker bilen är. Trafikförsäkringsföreningen testar fortlöpande nya bilmodeller på den svenska marknaden och klassificerar dem efter hur bra stöld- och inbrottsskydd de har. Sedan den brittiska normen NVSA (New Vehicle Security Assessment) infördes 2008 i Sverige har 450 bilmodeller testats. Nu presenterar Trafikförsäkringsföreningen den senaste listan som omfattar 70 nya bilar som kom ut på marknaden från sommaren 2008 fram till 2010.

Listan visar stora skillnader i skydd mot stöld eller inbrott. Bäst skydd har Audi, Porsche, Renault, Saab och Seat. Sämst har Citroën, Peugeot, Mazda, Subaru och Suzuki. Men det finns också stora skillnader sett till vad bilen skyddar mot. Många modeller är väl skyddade mot stöld av hela bilen medan skyddet mot stöld ur bilen ofta är bristfälligt.

Enligt Trafikförsäkringsföreningen minskar det totala antalet stulna bilar, däremot har andelen som inte kommer tillbaka till sina rättmätiga ägare ökat – från 9-10 procent till 12 procent.

– Orsaken är att den organiserade brottsligheten ökat. Det handlar alltså inte om att någon tillfälligtvis stjäl bilen för en ”joy-ride” eller liknande. Här är det bilar som försvinner helt och hållet genom exempelvis export och omidentifiering eller att de plockas isär för sina reservdelar, säger Leif Björklund, vd på Larmtjänst.

Hela listan över de klassade bilarna finns här eller via länken nedan. Den som granskar listan upptäcker snart att varken BMW, Mercedes, Kia, Ford, Chevrolet eller Honda finns med. Anledningen är att dessa tillverkare inte har lämnat uppgifter. Ford och Chevrolet har uppgett att de ska skicka in uppgifter men övriga vill inte vara med.

– Trots drygt ett års diskussioner och påtryckningar från försäkringsbranschen, struntar de i att skicka in underlag för att få sina stöldskydd granskade. Det går bara ut över konsumenterna, särskilt med tanke på att vissa av dessa biltillverkare är bland de mest frekventa i stöldstatistiken, säger Anders Edvardsson.  ansvarig för NVSA-normen i Sverige.

Extern länk

Gradering av stöld- och inbrottsskydd 2010-05-19 (pdf)

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!