091102-lexus-lfa-vävs

Så vävs Lexus LFA ihop

Få har provkört den än, men med en prislapp på drygt fyra miljoner kronor vill det till att Lexus LFA är något utöver det vanliga. Nu finns ett videoklipp som kanske delvis förklarar den höga prislappen – här får vi se hur A-stolpen skapas av en… vävstol.

 Prislappen på 4,1 miljoner kronor säger att Lexus LFA är en högteknologisk supersportbil utöver det vanliga, fullproppad med framtidsteknik. Riktigt så är det inte. Faktum är att Toyota har återvänt till sina rötter för att sätta ihop de många kolfiberkomponenterna. I filmklippet nedan får vi se en kort men hypnotiserande föreställning . Det som händer i filmen är att LFA:s A-stolpe vävs ihop av en automatiserad vävstol.

Den cirkulära vävstolen i filmen är en av endast två i hela världen och är faktiskt det allra innersta i Toyota-organisationen. Det första steget mot den världsledande biltillverkaren Toyota Motor Company togs när Sakichi Toyoda i slutet av 1800-talet startade Japans första vävfabrik. Tillsammans med sin son, Kiichiro Toyoda, byggde Sakichi 1924 en automatisk vävstol och de 100 00 pund de fick när patentet såldes till England användes för att starta Toyota Motor Company år 1937.

LFA väger endast 1 485 kilo och nyckeln till den låga vikten är karossen som är byggd i kolfiberförstärkt polymer (CFRP). Totalt står CFRP för 65 procent av karosstrukturen, medan aluminiumlegeringar vid motor och hjulupphängning svarar för resten. Fördelarna med den ”tredimensionella vävstolen” uppges bland annat vara en effektivare integrering av metallkomponenter och kolfiber, samt en markant tidsbesparing.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!