101009-saab-9-3-ttid

Saab 9-3 1,9 TTiD – direktrapport från provkörningen

Nu har även Saab en dieselmotor som kvalar in under miljöbilsgränsen. Vi har åkt till Trollhättan för att känna på den snåla men ändå starka miljö-Saaben.

Den sista direktrapporten för den här veckan blir lite annorlunda. I stället för att bli uppringd av webbredaktör Mattias Rabe delar undertecknad med sig av upplevelsen direkt till er läsare. Provkörningen av den nya miljö-Saab börjar vid Landvetters flygplats och slingrar sig längs med landsvägarna upp till Trollhättan via Alingsås, Vårgårda och Sollebrunn.

På bilen står det ”119 g/km CO2 / 180 hk”. I övrigt finns det ingenting som avslöjar att det här är Saabs första miljöbilsklassade dieselmotor. Det är precis så Saab vill ha det. Saab har inte för vana att följa flocken och göra som alla andra och när en snålversion av 9-3 skulle utvecklas fanns det enligt Saabs representanter på plats inga tvivel om hur man skulle gå tillväga. Saab 9-3 1,9 TTiD är ingen snålversion i ordets vanliga bemärkelse. Den är snarare en Aero-Saab som genom omfattande optimering har blivit så snål att den inte släpper ut mer än 119 gram koldioxid per kilometer och därmed blir miljöklassad. Under motorhuven sitter det inte någon ny motor. 1,9-litersmotorn är inte nyutvecklad, däremot finslipad. Med en ny tvåstegsturbo plockar Saab ut 130, 160 eller 180 hästkrafter och 400 newtonmeter.

Kraften känns. Så pass att man kan glömmer bort att det inte är en Aero-stämplad 9-3 man sitter i. Turbodieseln har det lite kämpigt på riktigt låga varvtal men så fort turboeffekten sätter in skjuter bilen iväg och drar starkt på alla växlar. Bortsett från sexan. Saabs motoringenjörer uppger att de har diskuterat länge och väl hur man skulle göra med den sjätte växeln. Till slut blev det en ren överväxel. Med 80-90 km/h på mätaren och växelspaken längst ned till höger går det inte att få någon kraft ur motor, allt man får är dova vibrationer. Jag tvingas växla ned till femman, ibland fyran, för att det ska bli någon fart i maskineriet.

I motorvägsfart uppskattas dock överväxeln som effektivt sänker varvtalet till en behaglig nivå. Behaglig både för öron och bränslekonto. Saab uppger en blandad förbrukning på 0,45 l/mil. Efter en rask motorvägsetapp och inspirerad landsvägskörning visar färddatorn 0,62 l/mil. När jag lämnar tillbaka bilen på Landvetters flygplats efter en dags körning har siffran sjunkit till 0,58. Vid långvarig snålkörning lär det inte vara några problem att komma ned en bra bit under 0,50 l/mil. När/om Saab väljer att investera i ett start/stopp-system kommer förbrukningen att pressas ännu mer.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!