Köper du en Saab 9-3 SportSedan 1,9 TiD (150 hk) med manuell låda i Linear- eller Vector-utförande i dag får du en bil som enligt pappret drar 0,57 liter diesel per mil och släpper ut 151 gram koldioxid per kilometer. Väntar du i stället med ditt inköp får du samma bil men med ny finslipad dieselmotor som lanseras inom kort. Det innebär lägre förbrukning och utsläpp.
Detta eftersom Saab har justerat de båda dieselmotorerna 1,9 TiD och 1,9 TTiD. Förstnämnda med singelturbo och 150 hästkrafter medan sistnämnda har tvåstegsturbo (ett mindre och större aggregat) som ger 180 hästkrafter. 9-3 SportSedan 1,9 TiD med manuell låda (Linear- eller Vector-utförande) kommer nu ned till 0,53 liter per mil och 139 gram per kilometer. Är det i stället SportCombin du är intresserad av ökar siffrorna en aning – 0,55 liter per mil samt 144 gram per kilometer. Siffrorna är desamma för motsvarande bil med 1,9 TTiD-motorn.
De förbättrade siffrorna har inte enbart åstadkommits genom att finjustera utväxling och motorns mappning utan också genom att man optimerat valet av däck och fälg. De finjusterade motorerna påverkar inte accelerationssiffrorna från 0 till 100 km/h (9,5 sekunder för Saab 9-3 SportSedan 1,9 TiD med manuell låda). Däremot ökar tiden för acceleration mellan 80 och 120 km/h på femmans växel med en knapp sekund.
Som en jämförelse på hur bra Saab har lyckats kan vi ta en av klassens snålaste bilmodeller – BMW 3-serie.
BMW 318d med sina 143 hästkrafter kan i stort sett jämföras med Saab 9-3 1,9 TiD (150 hk). På pappret drar 318d 0,47 liter mil och släpper ut 123 gram per kilometer. Ändå är den 0,2 sekunder snabbare i accelerationen från 0 till 100 km/h.
Använder vi i stället BMW 320d med sina 177 hästkrafter som jämförelseobjekt till Saab 9-3 1,9 TTiD (180 hk) ser vi att BMW:n vill ha 0,48 liter diesel per mil och släpper ut 128 gram per kilometer. Då gör den 0 till 100 km/h på 7,9 sekunder vilket kan jämföras med Saaben som fixar samma sprint på 8,5 sekunder.
Saab är alltså på rätt väg, men de har fortfarande en liten bit kvar för att nå upp till de bästa i klassen.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.