080507-saab-9-3-trollhätt

Saab 9-3 byter plattform och flyttar till Trollhättan

GM-ledningen har gjort en helomvändning. Nya Saab 9-3 ska baseras på den mindre Delta-plattformen, inte den större Epsilon-plattformen och den ska byggas i Trollhättan, inte tyska Rüsselsheim som det tidigare sagts.

Den tyska affärstidningen Handelsblatt skriver i gårdagens upplaga att GM:s styrelse har ändrat det tidigare beslutet om att nästa generation av Saab 9-3 ska byggas i Rüsselsheim. Det senaste budet är nu att 9-3 inte ska byggas i Opels fabrik utan i stället i Saabs Trollhättan-fabrik. Efter en lång dragkamp mellan de två fabrikerna fattades 2005 det beslut som sa att nästa 9-3 ska byggas i Rüsselsheim. Om uppgifterna från Handelsblatt stämmer har det beslutet nu rivits. Som källa anger Handelsblatt vissa företagskretsar, GM har ännu inte bekräftat uppgifterna.

Fram tills nu har det antagits att nya 9-3 ska baseras på Epsilon-plattformen som även ligger till grund för Opel Insignia, som ersätter gamla Opel Vectra. Nu verkar det dock som att 9-3 kommer att byggas på en ny, mindre plattform. Plattformsbytet innebär att 9-3 försenas avsevärt och lanseras troligtvis inte förrän 2012. Enligt Handelsblatts källor ska även kommande 9-1 byggas i Trollhättan.

Skälet till GM-ledningens kursändring uppges vara att de anser att Trollhättanfabriken är underutnyttjad. Förra veckan kom beskedet att jobben i Trollhättanfabriken garanteras fram till 2016. Då var det oklart vilka bilar som ska byggas i Trollhättan för att sysselsätta de anställda. Nu vet vi, kanske, att det blir nya 9-3 och kommande 9-1. Som kompensation överväger GM att förlägga tillverkningen av Chevrolet Epica och modeller som bygger på Opel Astra-plattformen i Rüsselsheim. 

Läs mer

TV-TV

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!