090225-Saab 93x-prov

Saab 9-3X – direktrapport från provkörningen

Jukkasjärvi, isbelagd sjö, Saab 9-3X och en styck Hans Hedberg. Kombinationen innebär att du just nu är på väg att läsa direktrapporten från första provkörningen av Saabs nya skogsmullebil i lightversion.

På en frusen sjö i Jukkasjärvi utanför Kiruna har Saab byggt upp en terrängbana, som mer kan jämföras med en puckelpist. Syftet är att låta ett gäng motorjournalister få testa gränserna med Saabs senaste tillskott – 9-3X.

Hans Hedbergs, vår utsändes, reflektion när han såg bilen för första gången var positivt.

– Saab 9-3 i gallonbyxor (plastsjoken, reds anm.), hasplåtar och 35 millimeter högre markfrigång ser betydligt bättre ut i verkligheten än på bild, berättar han där han står mitt ute på sjön, vindpinad och frusen trots endast två minusgrader.

Han har precis avslutat några varv runt ”puckelpisten”. På vissa ställen är det såphalt med blankpolerad is tack vare den hårda vinden. Hans berättar att bilen klarar hinder och avsaknaden av grepp utan problem. En av anledningarna är fyrhjulsdriften (XWD), men det är den elektroniskt styrda diffbromsen eLSD som står för finliret.

– 9-3X går galant runt banan. Köper man den här bilen ska man kryssa för eLSD i utrustningslistan. En annan detalj som är trevlig är bilens uppförande. Den känns betydligt mer som en personbil, som en vanlig 9-3:a, än exempelvis Volvo XC70 gör. Volvon känns mer fluffig.

Hans har kört 210-hästars 2,0T BioPower-motorn, som för första gången går att kombinera med fyrhjulsdrift. Men 9-3X finns även att köpa utan BioPower-tillägget, men då går man miste om möjligheten att köra på E85.

Den bil Hans inte har kört än är 9-3X med 1,9 TTiD med 180 pigga dieselhästar. Då den enbart driver på framhjulen är den med all säkerhet betydligt svårare att ta igenom Saabs ”puckelpist”. Väljer man TTIiD-maskinen får man i stället belöning i form av lägre förbrukning och utsläpp – 0,55 l/mil och 144 g/km.

Alla tre motorerna kan kombineras med manuella eller automatiska växellådor, både typerna med sex växlar. Med automat blir det dock helt andra förbrukningssiffror.

Men vad har då Hans att invända mot nya Saab 9-3X?

– Dels är det synd att Saab inte gett bilen med skogsmulleattribut på insidan. Interiört känns den som vilken 9-3 som helst medan den på utsidan sticker ut på ett trevligt sätt. Sedan känns det för jäkligt att bilen inte kom för fem år sedan eller kanske ännu tidigare. 9-3X har legat i Saabs malpåse länge tack vare olika märkliga beslut från GM. Hade Saab fått bestämma hade 9-3X funnits på marknaden sedan lång tid tillbaka och vem vet, kanske Saabs tillstånd just nu hade sett en aning annorlunda ut då. Kanske det är för sent nu, filosoferar Hans.

Från 319 900 kronor kostar det dig om du tänker köpa en Saab 9-3X. Men då ingår inte eLSD.

Missa inte att läsa mer om nya Saab 9-3X via länken under bildspelet.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!